Vijftien derdejaarsstudenten zijn sinds woensdag gestart met hun onderzoek in het WZA. In vijf groepen gaan ze onderzoek doen naar onder meer digitale toepassingen in het ziekenhuis, zoals het digitale patiëntendossier MijnWZA, de app BeterDichtbij en het Infoplein Digitale Zorg.
Vaardigheden
Studenten leren onder meer bronnenonderzoek te doen. Ze leren wat betrouwbare bronnen zijn. Ook doen ze ervaring op in het vastleggen van hun bevindingen in een verslag of hoe je omgaat met een werkbegeleider en gebruikers van digitale zorg , vertelt e-healtadviseur Saskia Carli. Het is gebleken dat deze manier van werken enorm aanslaat. De studenten begrijpen nu waarom ze bepaalde vaardigheden nodig hebben. Het hoofddoel is om derdejaars studenten te leren hoe je een onderzoek moet doen. De aanbevelingen die eruit komen, zouden een onderzoeksvraag voor vierdejaars studenten mbo-V of hbo-studenten kunnen zijn.
Voorbereiden
Zowel vorig schooljaar en dit schooljaar hebben vierdejaars mbo-studenten een onderzoek gedaan in het Martini Ziekenhuis Groningen. Om nieuwe vierdejaars leerlingen hierop voor te bereiden, krijgen nu ook derdejaars studenten de gelegenheid om te leren hoe ze onderzoek moeten doen. Voor zover bekend zijn er geen andere mbo-opleidingen dan het Drenthe College die deze manier van onderwijs aanbieden, laat Diane Beerlage, docent-onderzoeker Practoraat Zorg & (Sensor)Technologie van het Drenthe College weten. Het doen van onderzoek in de praktijk is onderdeel van een nieuw programma integraal thematisch zorgonderwijs dat momenteel op het Drenthe College wordt ontwikkeld.
Het project start in februari en loopt tot en met juni.