Wie in Assen hulp nodig heeft kan aankloppen bij de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO). Via de WMO kunnen mensen die zorg nodig hebben terecht voor bijvoorbeeld een PGB. Met een PGB kan de cliënt zelf zijn zorg inkopen. Alleen de gemeente kampt met een flinke vertraging met de behandeling van al die aanvragen.
Wachten
Zo zijn er momenteel cliënten die wachten op een beschikking voor het verlengen van hun indicatie voor een PGB of ZIN. De cliënten zijn bang dat hun indicatie, door de langdurige behandelperiode van de gemeente, verloopt. Daardoor zouden ze na de verloopdatum geen geld meer krijgen voor zorg. Dit terwijl de aanvragen wel tijdig zijn ingediend.
Geen PGBs stopgezet
Na vragen, door PLOP aan de gemeente, bleek dat er door de achterstanden geen PGBs werden stopgezet. Nieuwe indicaties worden aansluitend op de oude afgegeven. Dus kort gezegd loopt de huidige indicatie door tot er een nieuwe is. En als de nieuwe indicatie lager is gaat die verlaging pas in op het moment dat dat besluit genomen wordt, zodat mensen niet als gevolg van de achterstanden met een terugbetaling geconfronteerd worden.
Cliënten hebben geen geld meer
En dat was goed nieuws voor PLOP, en de cliënten. Maar niets bleek minder waar. Cliënten die half november al een verlenging van hun indicatie hebben aangevraagd, die tot eind februari zou lopen, hebben tot op heden nog steeds geen nieuw besluit. Maar die, veel schrijnender en in strijd met voornoemde toezegging, sinds het verstrijken van die indicatiestelling eind februari ook geen geld meer hebben ontvangen. Dus al tweeëntwintig weken -en doortellend- wachten op een herindicatie, met nagenoeg geen communicatie vanuit de zijde van de gemeente, en nu al acht weken -en doortellend-zonder geld zitten.
Verantwoording
Stadspartij PLOP is hier klaar mee en heeft het college donderdag tot verantwoording geroepen. Er zijn schriftelijke vragen gesteld. Lia de Ruiter, raadslid van PLOP, wil onder andere van de gemeente weten of de gemeente eens is dat deze wantoestanden niet mogen voorkomen en hoe zij dit willen gaan oplossen. Ook kan de communicatie, volgens De Ruiter, vanuit de gemeente naar de cliënten stukken beter. Want momenteel is dat er bijna niet.
Tekst: Erik Smit