In de Nota Parkeernormen is aangegeven hoeveel parkeerplaatsen er gerealiseerd moeten worden, bij bijvoorbeeld grondgebonden woningen en bedrijven. Het aantal parkeerplaatsen hangt er ook nog van af of het gaat om het centrum van Assen of een buitenwijk. Als de parkeerplaatsen niet op het eigen terrein gerealiseerd kunnen worden moeten de initiatiefnemers van de bouw meebetalen aan de aanlag van parkeerplaatsen in het openbare gebied.
Luc Rengers (PvdA) vroeg aandacht voor de gehandicaptenparkeerplaatsen. En hij was van mening dat er, vooral in het weekeinde, te veel bedrijfsauto s werden geparkeerd op parkeerplaatsen van bewoners. André Dik (PLOP) stelde vast de er minder parkeerplaatsen werden geëist bij sociale huurwoningen. Maar als het de bewoners in de loop van de tijd voor de wind gaat, bestaat de kans dat er te weinig parkeerplaatsen zijn.
Wethouder Harmke Vlieg zei dat de parkeerplaatsen voor gehandicapten geregeld zijn in de Nota (pag.14). Als het gaat om bedrijfswagens parkeren op openbare ruimte is er niet veel tegen te doen. Wellicht is een gesprek met het betreffende bedrijf een oplossing. Het parkeren bij sociale huurwoningen is gebaseerd op deugdelijk onderzoek. Dus er is geen reden olm daaraan te twijfelen. Voor de goede orde deze nieuwe normen gelden voor nieuwbouw en niet met terugwerkende kracht voor de bestaande bouw.
In de komende raadsvergadering, 15 april, wordt de Nota Parkeernormen een hamerstuk.
Tekst: Bernie Wiegman, raadsverslaggever Omroep Assen