GroenLinks: Militair vliegverkeer boven Drenthe slecht voor toerisme

GroenLinks: Militair vliegverkeer boven Drenthe slecht voor toerisme

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wil de indeling van het luchtruim voor vliegverkeer veranderen. Gevolg, meer militair vliegverkeer boven Noord-Nederland met o.a. de F35 beter bekend als JSF. GroenLinks Drenthe is tegen deze plannen.

Digitale bijeenkomst
De gevolgen van deze plannen is meer lawaai. Dat is slecht voor mens, dier en natuur. Op deze zogenoemde ontwerp Voorkeursbeslissing Luchtruimherziening  mogen tot 25 februari reacties worden ingediend. Provincie Drenthe wil duidelijk maken hoe zij over de plannen denkt. Hiervoor organiseert zij op 10 februari een openbare digitale bijeenkomst. Vanuit het ministerie worden de plannen dan toegelicht en politici, burgers en journalisten kunnen dan vragen stellen.

Vliegen zal afnemen
Namens de Statenfractie van GroenLinks Drenthe zal Sam Pormes vragen stellen over onder meer geluidsoverlast en de consequenties van de plannen op de ontwikkeling van Groningen Airport Eelde. Een van de uitgangspunten van het plan is de groei van het vliegverkeer. Een vreemde conclusie als je steeds meer deskundigen hoort zeggen, dat de groei eruit is. Vliegen is iets van gisteren.  Ook blijkt dat na Corona de helft van de ondervraagden wil dat het aantal vluchten afneemt.  Europees en landelijk beleid is gericht op de ontwikkeling van snelletreinverbindingen. Driekwart van de passagiers heeft namelijk een Europese bestemming.

Geluidsoverlast
De verplaatsing van militair vliegverkeer van Zuid- naar Noord-Nederland betekent ook voor Drenthe heel veel nieuwe geluidsoverlast. De F35 (JSF) produceert veel meer lawaai dan de F16, waarmee onze luchtmacht nu vliegt. Bewoners, dieren en de natuur krijgen hier erg veel last van. Slachten we zo onze kip met gouden eieren, het toerisme, niet? Wat betekenen de plannen voor de kwaliteit van onze Natura2000 gebieden?

Vliegschool Eelde
En staat meer militair vliegverkeer in Noord-Nederland niet op gespannen voet met het charter- en lesvliegverkeer op Groningen Airport Eelde? De luchtmacht maakt immers ruimte vrij voor de burgervliegroutes in het zuiden van ons land. Met als gevolg meer efficiency -en dus capaciteit- voor Eindhoven, Rotterdam en Schiphol. Dit heeft effect op de charter- en lesvliegverkeer op Groningen Airport Eelde.

Tekst: Bernie Wiegman, raadsverslaggever OmroepAssen

Tiplijn