Een telefoontje doet zoveel
Zo hadden vrijwilligers van Vriendschappelijk Huisbezoek niet verwacht dat zoiets kleins als een
telefoontje zoveel impact kan hebben. Het helpt mensen die zich eenzaam voelen om de tijd door te
komen. Ook de vrijwilligers die bellen ervaren het als zinvol en zijn blij wat te kunnen betekenen.
Hulp bij financiële problemen
Juist in deze periode kunnen mensen in financiële problemen komen. Inkomsten die terugvallen,
terwijl er toch huur, gas en licht betaald moet worden. Onze Thuisadministratie denkt mee en
ondersteunt waar mogelijk via telefoon, skype of e-mail. Of vinden inventieve oplossingen om de
ondersteuning zo goed mogelijk door te laten gaan. Zo heeft een vrijwilliger met een nieuwe
deelnemer afgesproken dat ze de papieren in een tasje aan de deur zou hangen en aan zou bellen.
Zodat deze vrijwilliger vervolgens de nodige stappen kon ondernemen naar de belastingdienst toe.
Een andere manier van werken, maar soms is dat echt nodig , aldus de vrijwilliger.
Stroom van informatie
Uit de telefonische contacten blijkt dat een aantal deelnemers het moeilijk vindt om met de enorme
stroom aan Corona-informatie om te gaan. Helemaal als ze laaggeletterd zijn en weinig opleiding
hebben gehad. Maatjescoördinator Hermien Lenderink vertelt: Ik belde een deelnemer terug die mij
gebeld had. Zij was een beetje uit haar doen, want iedereen die zij die middag belde, nam niet op. Ze
was erg ongerust dat iedereen maar Corona kreeg. Ze had namelijk gehoord op het nieuws dat er al
meer dan 2000 doden in Assen waren. Maar dat moest heel Nederland zijn. Ik kon haar gelukkig
geruststellen.
Bereikbaarheid
Humanitas Assen is volop actief en goed bereikbaar voor iedereen die hulp kan gebruiken of hulp wil
aanbieden. Dat kan via het secretariaat tijdens kantoortijden 06-18815923 of