De integratie van deze twee toepassingen helpt bij het optimaal inzetten van deze vorm van digitale zorg, zegt Saskia Carli, adviseur digitale zorg in het ziekenhuis. Voor goede zorg hoeven onze patiënten niet altijd naar het ziekenhuis te komen. We kunnen hen, met behulp van de digitale toepassingen die BeterDichtbij en Luscii bieden, ook uitstekend op afstand begeleiden.
Integratie
De twee geïntegreerde digitale services worden bij het WZA ingezet bij onder andere patiënten die worden geopereerd aan darmkanker en patiënten met prikkelbaar darmsyndroom (PDS). De verpleegkundig specialist van de betreffende afdelingen van het WZA, monitort al langere tijd thuismetingen van deze patiënten. Ook BeterDichtbij wordt al geruime tijd ingezet binnen het WZA. Met de integratie kunnen de verpleegkundig specialisten nu op één plek thuismetingen monitoren, opvolgen als dat nodig is en eenvoudig, digitaal contact leggen met hun patiënten.
Daadkracht
Het WZA heeft zich de afgelopen periode hard ingezet om de beide toepassingen gecombineerd volledig in te zetten. Het getuigt van daadkracht dat het ziekenhuis juist ook in deze hectische tijd, en intensief samen met de betrokken zorgverleners en patiënten, blijft inzetten op toekomstbestendige digitale zorg en services. Dat blijkt ook uit de duidelijke keuze om BeterDichtbij in te zetten als hét centrale digitale communicatiekanaal voor makkelijk contact tussen zorgverleners en patiënten en Luscii als verdiepende dienst voor inzicht en thuismetingen.
Alles op één plek
De integratie werkt eenvoudig; als patiënten een thuismeting doen via de Luscii app, ontvangen zorgverleners hiervan een alert in het BeterDichtbij webplatform. Met één klik op de knop en zonder extra inloggen, hebben zorgverleners toegang tot de Luscii data en trends met grafieken over de gezondheid van de patiënt. Is een toelichting of verdere afstemming van belang? Dan kan de zorgverlener op dezelfde plek eenvoudig contact hebben met de patiënt, bijvoorbeeld extra uitleg via een bericht of beeldbellen via BeterDichtbij.
Hannie Bouwman, één van de verpleegkundig specialisten en nauw betrokken bij de implementatie van de digitale services, vertelt: Het is voor mij heel handig dat alles nu op één plek staat, dit geeft mij overzicht en scheelt tijd. Op deze manier mijn patiënten begeleiden geeft mij ook meer inzicht in het verloop van klachten. Daarnaast kan de patiënt op elk moment vragen aan mij stellen.
Persoonlijk
Het WZA heeft ambitie om deze manier van werken verderop dit jaar op alle relevante afdelingen in het hele ziekenhuis te implementeren. Saskia Carli: Door onze patiënten op deze manier op afstand te begeleiden bieden we ze een persoonlijke verbinding met het WZA. Ze kunnen altijd hun vragen, twijfels en zorgen kwijt bij hun zorgverlener, in de vorm van een bericht via BeterDichtbij of via het insturen van een extra meting in Luscii. De zorgverlener heeft op zijn beurt direct inzicht in alle relevante informatie en gegevens. Op basis hiervan kan de zorgverlener bepalen of extra zorg nodig is en dit via een bericht aan de patiënt laten weten. Zorg op een manier waar het WZA voor staat: persoonlijk, helder en verbonden.
Grotere schaal
Met de nieuwe koppeling tussen BeterDichtbij en Luscii wordt de inzet van digitale services in de zorg voor organisaties op nog grotere schaal mogelijk. Luscii heeft zich de afgelopen jaren ontwikkeld tot dé marktleider op het gebied van thuismeten; gestart met thuismeten voor COPD en hartfalen en inmiddels toepasbaar voor alle ziektebeelden. Dit sluit goed aan bij BeterDichtbij, dat als laagdrempelige en veilige communicatiedienst breed wordt ingezet voor alle patiënten van steeds meer ziekenhuizen en huisartsenpraktijken in Nederland.