Enquête
In februari en maart van dit jaar nodigde de gemeente meer dan 1000 Assenaren met een WMO voorziening uit om hun ervaring met de gemeentelijke dienstverlening te delen. Ondanks de Coronacrisis hebben toch nog 309 inwoners hier gehoor aan gegeven.
Samen werken aan oplossing
Het gemeentelijke WMO loket wordt makkelijker gevonden. Ook het samen werken aan een oplossing van de ondersteuningsvraag worden in 2019 duidelijk beter beoordeeld dan in voorgaande jaren. Geënquêteerden ervaren ook dat ze sneller worden geholpen. Ook zijn meer cliënten dan in 2018 tevreden over de ondersteuning die ze krijgen bij een hulpvraag. Daarnaast zijn cliënten positiever geworden over de kwaliteit van ondersteuning.
Eigen bijdrage
Ten opzichte van 2018 zijn er in 2019 minder mensen die de eigen bijdrage een probleem vinden. Een andere constatering is dat heel veel geënquêteerden aangeven dat de ondersteuning vanuit de WMO hen helpt om de dingen te doen die zij willen en dat zij zich hierdoor beter kunnen redden. Dat vertaalt zich volgens hen ook in een hogere kwaliteit van leven.
Hogere kwaliteit van leven
Wethouder Harmke Vlieg is blij met de uitkomsten van het onderzoek. Op diverse onderdelen is de tevredenheid van Assenaren die gebruik maken van een WMO voorziening toegenomen. Wat ik persoonlijk heel belangrijk vind is dat mensen aangeven dat ze door de inzet van de gemeente een hogere kwaliteit van leven ervaren.
Beroep op omgeving
Naast de WMO voorziening voorzien inwoners ook zelf in vormen van ondersteuning. Zo doen ze vaker een beroep op voorzieningen in de omgeving (buurthuis, klussen- boodschappendienst). Verder geven ze in grote meerderheid aan dat ze hulp ontvangen van partner, familie, vrienden of buren.
Tekst: Bernie Wiegman, raadsverslaggever OmroepAssen