B en W hebben voor de financiering van de activiteiten in de zomervakantie 50.000 euro beschikbaar gesteld. Tegelijkertijd is er nog eens 50.000 euro gereserveerd voor een campagne in het najaar. De samenwerkende partijen en de gemeente hopen met de activiteiten toeristen die in de stad en in Drenthe verblijven aan Assen te binden.
Gemeente Assen, Toeristisch Recreatief Platform Assen, Ondernemend Assen, Ondernemersfonds Assen en Vaart in Assen hebben de handen ineengeslagen en gezamenlijk een totaalplan gemaakt. Het plan bestaat op hoofdlijnen uit programmering van activiteiten in de stad voor gezinnen en kinderen, variërend van workshops, theater, dans en entertainment. Daarnaast wordt er stevig ingezet op de zichtbaarheid van alles wat er georganiseerd wordt met de campagne Assen geeft ruimte en een gastvrije uitstraling in de stad. Met borden langs de wegen in de regio, een pendelbus door de regio langs 15 campings en logiesverstrekkers, flyers en posters in de stad en in de regio en een online campagne willen we zoveel mogelijk mensen informeren over wat er te doen en te zien is in Assen. Voor een relaxte nazomer in en om Assen wordt nog gewerkt aan een campagne die tot en met de herfstvakantie door loopt. Deze campagne richt zich vooral op de mensen buiten Drenthe.
Wethouder Economische Zaken Mirjam Pauwels is enthousiast over het plan. De activiteiten sluiten naadloos aan bij onze ambities in de Economische Agenda. Het is mooi om te zien dat alle samenwerkende partijen in een korte periode in staat zijn geweest om zo n programmering neer te zetten. Ik hoop dat de activiteiten een breed publiek aanspreken. We zijn hard geraakt door de uitbraak van het Corona virus. Het zou geweldig zijn als door het extra bezoek aan de stad het economisch tij keert.
Voorzitters Arie van der Spek en Kor IJszenga van respectievelijk Ondernemersfonds en Ondernemend Assen: Met dit plan zetten we Assen de komende maanden goed in het middelpunt van Drenthe. Dat zijn we natuurlijk ook verplicht als hoofdstad van Drenthe! En we hebben het budget dat de gemeenteraad beschikbaar heeft gesteld nog verhoogd met 35% door een bijdrage vanuit Toeristisch Recreatief Platform Assen, Ondernemend Assen, Cultureel Hart Assen en Ondernemersfonds Assen. Zo maken we met elkaar de stad sterker.
Voorzitter van Vaart in Assen Arjan van Bekkum zegt dankbaar te zijn voor de coördinerende rol die Vaart in Assen hierin heeft kunnen spelen: We hebben onze achterbannen uit de horeca (KHN), cultuur (CHA), retail (MKB Retail) en recreatie (TRP-A) al weken nauw betrokken bij de aanpak van Corona, daarom konden we na het besluit van de gemeenteraad snel doorpakken, om het momentum van een goed bezet Drenthe mee te kunnen pakken . Voor de nazomercampagne is het Toeristisch Recreatief Platform Assen hard aan het werk om daar een goed en gedragen verhaal voor te maken, dat ook na de zomer leidt tot verblijf en bezoek in en aan Assen. Deze wordt direct na de zomer eind augustus gepresenteerd.
Kijk voor het volledige programma op assengeeftruimte.nl.