Eind maart startte het WZA met een callcenter voor De Corona Check-app. Gebruikers van deze app beantwoorden dagelijks een aantal gezondheidsvragen, die door een medisch team worden beoordeeld. In de app vullen mensen hun temperatuur in en ze geven aan of ze last hebben van keelpijn, neusverkoudheid, kortademigheid of hoesten. Ook als mensen nog geen klachten hebben, kunnen ze de app gebruiken. Nu de reguliere patiëntenzorg in het WZA weer is opgestart, zijn er onvoldoende medewerkers beschikbaar om het callcenter nog langer te kunnen bemensen. In Zorgcentrale Noord hebben we een samenwerkingspartner gevonden die ook de expertise in huis heeft om zorg op afstand te bieden , zegt Lianne Holtmaat, adviseur Digitale Zorg in het WZA.
Vanaf nu monitoren zorgverleners van ZCN de inwoners van Noord-Nederland die gebruik maken van De Corona Check-app. Winette Siepel doet, als verpleegkundig zorgcentralist van ZCN, samen met andere zorgverleners de monitoring. Vanuit onze zorgcentrale in Beilen voeren wij de triage uit, kunnen we mensen bellen en wijzen we ze door waar nodig. Bijvoorbeeld voor een test bij de GGD of een bezoek aan de huisarts. De zorgprofessionals van ZCN zijn 24/7 bereikbaar en kunnen door hun brede kennis van de zorg mensen verder helpen. Het WZA houdt de medische coördinatie over de app en blijft nauw betrokken bij de uitvoering.
Het WZA en ZCN oriënteren zich op mogelijkheden om in de toekomst ook op andere gebieden zorg op afstand te bieden.