WZA zet zich in voor laaggeletterde patiënt

WZA zet zich in voor laaggeletterde patiënt

Het Wilhelmina Ziekenhuis Assen sluit zich op maandag 9 september aan bij Het Bondgenootschap voor een geletterd Drenthe .

Voor zorgverleners is er al deze week, op 4 september, een mini-symposium om laaggeletterdheid onder patiënten sneller te herkennen onder de titel Taal maakt gezonder .

Het Bondgenootschap voor een geletterd Drenthe heeft als doel om gezamenlijk de laaggeletterdheid in Drenthe te voorkomen en te verminderen. Door zich als bondgenoot uit te spreken, geeft het WZA aan een actieve bijdrage daaraan te willen leveren vanuit haar eigen verantwoordelijkheid. Zo houdt het WZA in samenwerking met de GGD en het Taalhuis Assen het mini-symposium Taal maakt gezonder  voor (Drentse) zorgverleners. De nadruk ligt op het herkennen van laaggeletterdheid. Wat kan een zorgverlener doen als de patiënt niet zegt dat het moeite heeft om de informatie te begrijpen?

Schaamte
Adviseur patiëntcommunicatie Marijke Greijdanus weet dat er een groot taboe heerst op laaggeletterdheid. Mensen schamen zich en durven niet om hulp te vragen. Terwijl juist kunnen lezen en schrijven een belangrijke rol speelt binnen gezondheidsvaardigheden. Ze missen de vaardigheden om goed om te gaan met informatie over gezondheid, ziekte en zorg en voelen zich vaker minder gezond dan niet-laaggeletterden. 

Herkennen
Er zijn verschillende methodes om laaggeletterdheid bij patiënten te herkennen. Greijdanus: Stelt een patiënt bijvoorbeeld steeds dezelfde vraag? Of gebeurt het regelmatig dat een patiënt niet op een afspraak verschijnt? Vermoed een arts dat de patiënt de medicatie verkeerd inneemt? Dat kunnen signalen van laaggeletterdheid zijn. Het is voor een zorgverlener goed om zich hier bewust van te zijn: weet je zeker of je patiënt zijn eigen behandelplan goed begrijpt, of neem je dat aan? 

Tweeënhalf miljoen
Zo n 2,5 miljoen volwassenen in Nederland zijn laaggeletterd. Alleen al in Assen hebben naar schatting ruim 6500 (11%) volwassenen moeite met lezen, schrijven en rekenen. Zij verbergen vaak dat ze grote moeite hebben met lezen, schrijven, rekenen en/of digitale vaardigheden. Dit heeft grote gevolgen voor hun gezondheid en zelfredzaamheid. Het is vaak moeilijk om mee te komen in onze samenleving: online solliciteren, geldzaken regelen of bijvoorbeeld de dokter begrijpen.

WZA
Tiplijn