Tijdens een controle van het zandbed in het kanaal kwamen dieptes tegen die niet juist waren. De gemeente Assen heeft dit laten onderzoeken en er bleek te weinig zand aan twee zijden van het kanaal te liggen. Dit is tussen de Groningerbrug en de Blauwe Klapbrug.
De werkzaamheden die drie jaar geleden zijn afgerond hebben een 20-jarig onderhoudscontract en garanties. De aannemer die de Blauwe Klapbrug en de sluis heeft aangelegd heeft firma Heuvelman opdracht gegeven de herstelwerkzaamheden uit te voeren voordat het vaarseizoen weer begint.
Ponton te breed
Vorige week maandag zal het werk al beginnen, maar door een paar opstartproblemen waren ze dinsdag klaar om met het ponton naar de werklocatie te gaan varen. Er was enig onduidelijkheid over de vaarbreedte van de Blauwe Klapbrug waardoor het ponton kort vast kwam te zitten. Maar de vakmannen van Heuvelman Ibis loste het probleem snel op. De kraan werd van het ponton gehaald waardoor het ponton in twee delen naar het kanaal gevaren kon worden. Daar kon de kraan er weer op rijden. Woensdag konden de bouwvakkers starten met het storten van het zand. Zie ook: Ponton met kraan vast onder Blauwe Klapbrug (Video)
Zand verwerken
Voor de herstelwerkzaamheden had de hoofdaannemer van Hatum Blankenvoort al 500 kuub zand laten brengen aan de Havenkade. Dit om te gebruiken bij deze herstelwerkzaamheden. Tractoren van Gebroeders Hartenhof hebben het zand verplaatst naar de stortplaats langs het kanaal. Deze week wordt het werk opgeleverd. Het zand komt van hetzelfde project, de aanleg van de sluis bij de Havenkade en was schoon genoeg voor gebruik.
Vaarseizoen
Volgende week maandag is het vaarseizoen in Assen weer open en kunnen boten weer door het kanaal en Vaart varen en zijn de bruggen en sluizen weer actief. Assen heeft hiervoor een speciale website.