Donderdagmorgen waren de eerste diepladers, met het materiaal voor de fundering en de damwand, al vroeg op de bouwplaats van de tunnel aangekomen. Hegeman heeft het werk uitbesteed aan twee aannemers die experts zijn in funderingstechnieken en damwanden op speciale plaatsen langs het spoor realiseren.
Speciale duwmachine
Normaliter worden damwanden (hoogfrequent) trillend aangebracht, maar dat is niet altijd mogelijk. Wanneer damwanden bijvoorbeeld vlak naast een historisch pand moeten worden aangebracht of vlak naast een kwetsbare leiding kan deze methode niet wenselijk zijn. In dit geval kunnen de damwanden middels statisch drukken (trillingvrij) worden aangebracht. Kandt b.v. beschikt over een Silent Piler, welke geschikt is om damwanden zowel in beperkte als in vrije werkhoogte drukkend aan te brengen. Zie ook www.kandtbv.nl
Hoge kranen en heimachines
Naast het speciale materiaal van Kand BV, is een tweede aannemer aanwezig met een rupskraan en een heimachine. Want naast de damwanden komen er ook een aantal funderingspalen in de grond, die straks het bovendek in februari kunnen dragen.
Omgekeerde bouw
Vroeger werd er maanden gewerkt aan een tunnel en was het traject vaak lang niet berijdbaar. Nu, met de nieuwe bouwtechniek, wordt het tunneldek losgemaakt naast de bouwput en wordt komend weekend de funderingspalen geplaatst. Ook zal er een damwand om het gehele tunnelproject heen komen. In week 6 of 7 van 2019 wordt de tunneldek op de funderingspalen ingereden en kan het spoor weer herlegt gaan worden. Specialisten van Combinatie Mobilis Hegeman bouwen het tunneldek, waar in week 50 en 51 zon 600 kuub beton in wordt gestort. Zie ook: www.mobilis.nl/nl/onderdoorgang-de-maten-assen
Meekijken? Check de Bouwcam: bouwcam.com/projecten/tunnel-de-maten-assen