Firma den Ouden zal vrijdagmorgen de laatste betonstroken storten bij de busstation van Assen/ Zij zijn daar ruim twee weken hard bezig geweest voor BAM wegenbouw. Het Asser bus- en treinstation is verplaatst en geheel opnieuw ingericht. De ondergrond is vervangen door een nieuw netwerk aan riolering en bekabeling. Vervolgens is het terrein opnieuw ingericht en in twee fases klaargemaakt. Firma Den Ouden verzorgt de plaatsing van de betonnen vloeren die tussen de 23 en 28 centimeter dik zijn.
Beton en geen asfalt
Een busstation en bushaltes worden vaak aangelegd met betonvloer, mede omdat er veel met de bussen gedraaid wordt. Daardoor gaat beton veel langer mee dan asfalt. Den Ouden is een gespecialiseerd bedrijf op het gebied van busbanen en haltes, maar ook voor unieke rotondes en ander werk. De BAM, met zijn onderaannemers, hebben de voorbereidingen gedaan. Het vloerenparket wordt vandaag afgewerkt.
Derde fase volgt
Na de aanleg van de bus parking en uitstapstroken zal de BAM de derde fase van de herinrichting maken. Dat is het her aanleggen van het fietspad en het voetpad langs het busstation. De laatste maanden was er tijdelijk een noodvoorziening langs de tunnel aangelegd, maar vanaf maandag kan dit er uit gehaald worden. De fietsers richting het station moeten oversteken naar de westzijde van de tunnel. Het tijdelijke fiets- en voetpad wordt vervangen door een nieuw pad en er komt extra ruimte voor groen. Vroeger was het busstation in Assen een groene plek, maar door de aanleg van het nieuwe bus- en treinstation met de tunnel, was al dat groen verdwenen. In het voorjaar van 2019 komen de bomen en struiken terug.