Komende weken vinden eerst voorbereidende werkzaamheden plaats. Ook bouwt de aannemer naast het spoor alvast de eerste delen van de tunnelconstructie. Tijdens de aanleg van de tunnel zijn er twee treinvrije weekenden waarin diverse werkzaamheden plaatsvinden. In het weekend van vrijdag 1 tot en met zondag 3 december 2018 vinden heiwerkzaamheden plaats en worden er damwanden geplaatst. En in het weekend van vrijdag 15 tot en met zondag 17 februari 2019 volgt de plaatsing van het tunneldek onder het spoor. Het tunneldek wordt van te voren gemaakt en in één keer op zijn plaats gereden.
Als het tunneldek geplaatst is volgt nog een periode van afwerking. Eind 2019 kan de tunnel naar verwachting worden opengesteld voor het verkeer.
Bouwverkeer
De bouw kan enige overlast geven voor de directe omgeving. Zo zal er aan de kant van Europaweg Zuid en de Dennenweg bouwverkeer zijn van en naar de bouwplaats. De vrachtwagens rijden zoveel mogelijk via de Europaweg Zuid naar de entree van de bouwplaats.
Snelle verbinding
De nieuwe tunnel verbindt de Europaweg Zuid met de Dennenweg. In de tunnel komt een rijbaan met twee rijstroken, een fietspad in twee richtingen en een voetpad. Aan beide zijkanten van de tunnel komen grashellingen. Die zorgen voor een groen en open gevoel. De tunnelwanden zelf worden van antracietgrijs natuursteen.
Tunnel De Maten is een van de laatste grote onderdelen van het Asser ontwikkelprogramma FlorijnAs. De bouw van de tunnel is live te volgen via www.florijnas.com-> bouwcams.