Vanaf deze week gaat de gemeente bij het station beginnen met handhaven. Bij het station zijn vijf officiële taxistandplaatsen, wat volgens de chauffeurs en de VVD onvoldoende is: Bij het NS-station in Assen zijn slechts 5 officiële taxistandplaatsen. Er zijn 24 Asser taxiondernemingen met samen meer dan honderd auto s. Kortom, wij zijn met de Gezamenlijke Asser Taxi Ondernemers (de SATO) van mening dat vijf officiële standplaatsen echt onvoldoende is, of dat er een gebied komt met zicht op de standplaatsen waar extra taxi s zonder kans op bekeuringen kunnen wachten.
Ongewenst
De VVD vindt dat de communicatie tussen de gemeente en de taxibedrijven ongewenst is: De VVD-Assen fractie begrijpt de zorgen van de 24 Asser taxiondernemingen i.v.m. het gebrek aan standplaatsen bij het NS-Station Assen. Ook de verharding tussen gemeente en taxibedrijven is ongewenst en niet in belang van de reizigers.
Samenwerking
VVD-Assen raadslid Bert Homan denkt met een goede samenwerking tot een oplossing te komen: Wij begrijpen dat gedurende de bouw en afbouw van het station van alle partijen flexibiliteit vereist wordt, maar door goede samenwerking moet het mogelijk zijn problemen op te lossen.
Een belangrijk punt is dat de bereikbaarheid van en naar het station optimaal dient te zijn om alle reizigers goed te faciliteren. De uitstraling van de gehele stad wordt hier mede door bepaald , aldus Homan.
Het is de VVD-Assen fractie een doorn in het oog dat nu 24 taxiondernemingen ernstige hinder ondervinden bij de uitoefening van hun bedrijfsactiviteiten bij het station. Maar nog meer dat blijkbaar het overleg met de gemeente niets oplevert.
Ondernemers niet hinderen
De VVD-Assen is van mening dat ondernemers niet gehinderd, maar gefaciliteerd dienen te worden. Juist op plaatsen waar het lastig is, zoals bij de bouwactiviteiten rond het station.
Daarom heeft de VVD-Assen fractie indringende vragen gesteld aan het college: En wij verwachten dat er de komende week actie komt om dit probleem met spoed op te lossen, zodat de taxiondernemers kunnen ondernemen en reizigers de best mogelijke service krijgen.