Een mooi voorbeeld van het succes van Meer Muziek, het project waarin de deskundigheid op het gebied van muziekeducatie van leerkrachten vergroot wordt, en leerlingen in aanraking gebracht worden met het maken van muziek. Bezig zijn met klanken, ritme en instrumenten stimuleert de creativiteit. Daarnaast draagt het bespelen van een instrument bij aan de motorische ontwikkeling van kinderen, en vraagt het discipline en doorzettingsvermogen.
Samenwerkingsconvenant muziekonderwijs
Muziekonderwijs is een hot topic. Koningin Máxima reisde onlangs af naar het Noorden om de ondertekening van het eerste lokale samenwerkingsconvenant muziekonderwijs te ondertekenen. In dit convenant hebben 9 partijen afgesproken dat ieder kind op een Groningse basisschool structureel muziekonderwijs zal krijgen in 2020. Een ontzettend mooi streven, vindt ook het ICO Centrum voor Kunst & Cultuur. Zij zijn in Drenthe volop bezig om muziekonderwijs op de kaart te krijgen met het project Meer Muziek. Ze doen dit met steun van de gemeentes Assen, Aa en Hunze en Tynaarlo én van muziekdocenten en scholen in hun werkgebied.
Muziekervaring
Naast de brede talentontwikkeling, dat vast onderdeel is van het schoolprogramma van Kindcentrum de Veldkei, lag het accent het afgelopen seizoen op het maken van muziek. Ook de komende twee jaar doet de school mee met het Meer Muziek programma van het ICO. Leerkrachten krijgen trainingen van vakdocent Marinus Scholten, zodat er muziekles gegeven kan worden in alle groepen. De kinderen maken kennis met het spelen op diverse muziekinstrumenten. Ze krijgen les van Bart Mooten op gitaar, Else Marijke Schot op keyboard en Johan Calf van Studio Hartslag op djembé. Dansdocente Saskia Kamphuis zette de kinderen in beweging.
Steeds meer scholen kiezen voor Meer Muziek. Komend jaar doen er maar liefst 13 Drentse scholen mee met het verdiepende project van het ICO. Ze hopen nog veel meer kinderen, leerkrachten en muziekdocenten blij te mogen gaan maken in de toekomst.