Wat is er loos bij de afbouw van het station in Assen? Er lopen twee tot drie bouwvakkers rond, maar het schiet de laatste maar niet op. De oplevering van het gehele project zal april 2018 zijn, maar er ontbreekt nog al wat in en rond dit mooie bouwwerk. Aan het linkerdeel van het complex werd door metselaars druk aan de sierwanden gewerkt, zij hebben vorige week het werk opgeleverd. Een bouwvakker is bezig met het ijzerwerk van de betonranden die achter de sierwanden gestort moeten worden, maar op de vraag wanneer het beton daadwerkelijk komt kon niemand antwoord op geven.
Glaswand vergeten
Het gehele binnenterrein van het staion zal worden afgeschermd met glazen wanden. Maar diverse bouwvakkers vertellen dat hier veel is misgegaan bij het bestellen en het plaatsen. Wel wordt er hard gewerkt aan de toiletten, maar ook de oplevering van dit project zal nog weken duren. De achterframe is inmiddels geplaatst door de installateur, maar nu de rest nog. Bezoekers met hoge nood moeten naar een bouwtoilet op het stationsplein.
Oplevering winkelunits
Het station heeft verder nog drie units die moeten worden opgeleverd. De NS Servicebalie, de bloemenwinkel en de Albert Heijn. Ook de infrastructuur voor het hondenkunstwerk Mannes moet snel klaar zijn, de hond komt er binnen een paar dagen.
Afbouw perrons en infrastructuur
Onderaannemers klagen steen en been. Dit omdat er telkens wijzigingen aan bouwprojecten worden gemaakt. De totale infrastructuur van de perrons, borden en andere toegevoegde elementen verloopt stroef. Mede door de gecompliceerde lijnen van opdrachtgevers. Een voorbeeld zoals één van de bouwvakkers het vertelde: Vandaag komt bedrijf A een paaltje plaatsen, gaat het perron eruit en wordt de boel weer dicht gestraat. Twee dagen later gaat hetzelfde stukje perron eruit, omdat bedrijf B een paaltje ernaast moet plaatsen. De gemeente Assen draagt miljoenen bij aan dit project maar heeft totaal geen inbreng over de handelswijze die ProRail doet.
Verslag: Henk Smit