De gemeente hoopt op een bijdrage van drie miljoen van de provincie om uitvoering te geven aan het Investeringsprogramma voor de binnenstad. De gemeenteraad stemde vorige week al in met een gemeentelijke bijdrage van drie miljoen. Vastgoedpartijen dragen ook fors bij.
De wethouder gaf vanmiddag ook een toelichting hoe zij de komende twee maanden de inwoners van de stad wil betrekken bij de metamorfose van het Koopmansplein. De gemeente begint 19 maart de campagne Mijn Koopmansplein . In deze campagne worden inwoners opgeroepen hun eigen Koopmansplein te ontwerpen . Daarvoor verspreidt de gemeente via allerlei middelen zowel op papier als digitaal een luchtfoto van het Koopmansplein waarin het plein zelf een wit vlak is en mensen naar hartenlust kunnen tekenen, schrijven etc.
De campagne wordt gedeeld via allerlei middelen: Berichten van de Brink, Facebook, Twitter, Instagram, een eigen website, informatie in het stadhuis etc. Ook organiseert de gemeente op een van de zaterdagen in april een activiteit op het Koopmansplein om actief met inwoners en bezoekers in gesprek te gaan.
Naast inwoners en bezoekers staan ook gesprekken met vastgoedpartijen en ondernemers over hun wensen voor het Koopmansplein op het programma. Verder zoeken de gemeente actief aansluiting met het onderwijs. Zo gaan 60 leerlingen uit het eerste jaar van het Technasium van het Dr. Nassau College het ontwerp van het plein als project uitvoeren.
De gemeente richt zich in de campagne op jong en oud! Zo komen in verzorgingshuizen en basisscholen ideeënbussen te staan. Iedereen kan tot 1 mei ideeën indienen. Daarna haalt de gemeente de grote lijnen uit alle ingediende ideeën. Met deze grote lijnen zetten we een ontwerpbureau aan de slag, zodat we op een afsluitende bijeenkomst op 16 mei in DNK eerste schetsen kunnen laten zien van de mogelijke invulling van het plein.