Stadspartij PLOP roept college op om verantwoording te nemen over veiligheid Zuidersingel

Stadspartij PLOP roept college op om verantwoording te nemen over veiligheid Zuidersingel

De fractie van Stadspartij PLOP roept het college op om hun verantwoording te nemen om de omgeving van de Zuidersingel veiliger te maken.

Kees Boonzaaijer heeft daarom vragen aan het college gesteld. De omgeving van de Zuidersingel blijft een gevaarlijke plek. Ook in December stelde PLOP al vragen over de veiligheid van de Zuidersingel.

Lees: Stadspartij PLOP roept college op om Zuidersingel veiliger te maken

Lees hier de volledige brief van Kees Boonzaaijer:

Geacht College,

Uit de reactie, waarin u aangeeft actie te gaan ondernemen middels het verhogen van de lichtcapaciteit, maken wij op dat u de gevaarlijke situatie ter plekke onderkent. Dit stemt ons tevreden. Echter als het hierbij blijft niet!

Tijdens het in mijn eerste brief aan u gememoreerde gesprek met de gemeentelijk verkeerskundige, dat plaats vond op de locatie Zuidersingel-Drostenlaan-Oosterhoutstraat, werd op een pijnlijke wijze duidelijk dat de status van dit kruispunt door weinigen wordt gekend c.q. onderkend. Het feit dat hier sprake is van een gelijkwaardige kruising  bleek, afgaande op het gedrag van de weggebruikers op de Zuidersingel, op weinig kennis en begrip te kunnen rekenen. Het gevolg was dat fietsers die uit de zijstraten kwamen, met gevaar voor eigen leven, hun recht op voorrang moesten nemen. Het is dat ze dit uit angst of verstandelijke overweging vaak nalieten, anders was het aantal ongelukken op deze locatie helemaal niet te overzien.

College bent u het niet met ons eens dat het plaatsen van een aantal borden die er voor waarschuwen dat men een gelijkwaardige kruising nadert en dat dit impliceert dat (fiets)verkeer van rechts (gewoon!) voorrang heeft, meer zoden aan de dijk zet dan enkel het extra verlichten van het zebrapad terplekke?

NB. Een mogelijke bijvangst , a.g.v. het feit dat de weggebruikers van de Zuidersingel uit voorzichtigheidsoverweging hun snelheid enigszins aanpassen en zodoende de hier geldende maximum snelheid van 30 km per uur ook minder vaak overschrijden, is niet denkbeeldig. Onder het mom Kleine moeite  Groot effect!  roepen wij u op uw verantwoording te nemen.

Uw (re)actie in gezonde spanning afwachtende verblijf ik,

Kees Boonzaaijer,
Namens de fractie van Stadspartij PLOP

Tiplijn