Vooral indirecte factoren worden vaak vergeten, terwijl deze een aanzienlijk deel van de volledige uitstoot beslaan. Lees dus snel door om hier meer over te leren.
Minder uitstoot
De meest bekende reden waarom fietsen goed voor het milieu is, is omdat een fiets geen brandstof verbruikt. Dit zorgt ervoor dat een fiets dus ook een uitlaatgassen uitstoot. Op een fiets zorg je zelf voor de voortbeweging, door te trappen. In vergelijking met een auto is een fiets hierdoor veel milieuvriendelijker. Maar nu we het meest voor de hand liggende voordeel van fietsen hebben gehad, is het tijd om naar andere punten te kijken.
Minder indirecte uitstoot
Wat vaak buiten beeld blijft, maar minstens zo belangrijk is, is dat een fiets veel minder grondstoffen kost om te maken. Vergelijk de grondstoffen welke nodig zijn voor de productie van een fiets eens met die van een auto, dit is bijna niets. Om een goede vergelijking te maken, moet je deze indirecte vervuiling wel meerekenen. Een auto heeft allerlei indirect manieren om te vervuilen. Denk bijvoorbeeld aan de vervuiling die vrij komt bij de productie van de brandstof, deze komt dus nog bovenop de vervuiling die vrij komt bij de verbranding in de motor. Tussen deze stappen in, zit ook nog het transport van de brandstof. Vaak zie je grote vrachtwagens rijden om de benzine bij het tankstation te brengen.
Onderhoudsvervuiling
Doordat fietsen zoals de transportfiets veel kleiner zijn dan een auto, en dus ook minder onderdelen hebben, zijn er ook minder onderdelen om te vervangen. De productie van een autoband is veel vervuilender dan bijv. die van een fietsband. Daar komt nog bij dat bij de APK-keuring zomaar 4 autobanden worden afgekeurd. Alle honderden onderdelen van een auto, moeten geproduceerd worden, wat vervuiling met zich meebrengt. Daar komt nog bovenop dat al deze onderdelen stuk kunnen gaan, en dus veel onderdelen vervangen moeten worden, wat nog meer productievervuiling met zich meebrengt. Je kunt dus ook veel geld besparen op onderhoud bij een fiets. Een fiets kun je ook nog eens eenvoudig online kopen bij Fietsenopfietsen. Je kunt dan zelf een aflevermoment en plek kiezen!
Vervuiling van aanleg en onderhoud infrastructuur
Een andere vervuiler, waar weinig over wordt gepraat, is die van de aanleg en het onderhoud van infrastructuur. Het produceren van asfalt zorgt voor veel vervuiling, niet alleen bij het maken maar ook bij het aanleggen hiervan. Vrachtwagens en machines moeten ook af- en aanrijden. Een fietspad geeft veel minder vervuiling, simpelweg omdat er minder grondstoffen nodig zijn dan voor een autoweg. Daarnaast hebben fietspaden, door het kleinere oppervlak, minder onderhoud nodig. Doordat wegen een groter oppervlakte hebben, neemt dit ook ruimte in beslag welke normaal voor de natuur beschikbaar kon zijn.
Fietsen beter dan OV?
Ondanks dat het openbaar vervoer het voordeel van schaalgrootte heeft, omdat een bus bijv. veel mensen kan vervoeren, weegt dit niet op tegen het voordeel van fietsen. Bussen, treinen, trams en (zeker) vliegtuigen stoten allemaal vervuiling uit. Elektrische varianten van deze vervoersmiddelen zijn wel duurzamer, maar de extreme vervuiling bij het winnen van
grondstoffen blijft een probleem. Vooral voor de accu s zijn nog geen duurzame alternatieven uitgevonden. Maar het OV blijft wel een milieuvriendelijker alternatief op rijden. En je kan ook nog eens je fiets meenemen in de trein!