Assen wenst meer laadpunten voor elektrische auto’s

Assen wenst meer laadpunten voor elektrische auto’s

Het zal niemand zijn ontgaan dat het aantal elektrische voertuigen in Nederland de afgelopen jaren in een rap tempo is toegenomen. Inmiddels behoort Nederland tot de koploper in Europa als het gaat om voorzieningen voor elektrische voertuigen. Met name in de grote steden zijn er ongelooflijk veel laadpunten te vinden.

- advertorial - 

Bijna op elke hoek is er wel een laadpunt aanwezig. Dit zien we vooral terug in de Randstad. Ook andere steden doen er momenteel alles aan om hun voorzieningen te verbeteren. Dit zien we ook duidelijk terug in Assen. Volgens de gemeente moet er de komende vier jaar flink uitgebreid worden. Dit betekent dat er circa driehonderd extra laadpalen bij moeten komen. Goed nieuws voor elektrische rijders dus.

Kabinet ziet graag snellere resultaten
Ondanks het goede nieuws is er ook kritiek. Het kabinet heeft immers al aangegeven dat de vraag naar laadpalen de komende jaren flink kan toenemen. De mogelijkheid bestaat dan ook dat driehonderd extra laadpalen niet voldoende zullen zijn. Om dan een e flux laadpunt in de buurt te vinden, kan een flinke opgave zijn. Het is niet de bedoeling dat het mensen gaat weerhouden om voor een elektrische auto te kiezen in bepaalde steden, omdat de voorzieningen simpelweg niet voldoende zijn.

Dit betekent dat er niet alleen meer en sneller laadpalen bij moeten komen, maar ook dat er meerdere laadpunten bij gemeentelijke voorzieningen beschikbaar moeten worden gesteld. Op die manier wordt door de gemeente snel het juiste voorbeeld gegeven.

Op dit moment telt Assen nog geen honderd laadpalen. Driehonderd extra in de komende vier jaar zal dan ook al een enorme verbetering zijn. De gemeente hoopt op die manier een dekkend netwerk aan te kunnen bieden. Belangrijk is ook dat niet elke auto iedere dag opgeladen moet worden. Daarnaast zijn er ook eigenaren van elektrische voertuigen die een privé laadpunt hebben. Wanneer er een netwerk van verschillende laadpunten op nog geen 250 meter afstand van elkaar komt, dan hoopt de gemeente dat dit voldoende zal zijn. De tijd zal leren of dit plan ook in werkelijkheid stand zal houden.

Flinke investering
Wel is duidelijk dat dit om een flinke investering van de gemeente Assen vraagt. Ze hebben inmiddels al drie ton gereserveerd om de plannen te verwezenlijken tot 2027. Hierbij is ook duidelijk geworden dat het realiseren van extra laadpunten in openbare garages ook de nodige extra kosten met zich mee zullen brengen. Dit komt met name doordat ze met een groot aantal veiligheidsmaatregelen rekening moeten houden. Hierdoor zal het aanleggen van laadpunten hier extra veel geld kosten. Mogelijk is dit straks ook zichtbaar in de kosten die gerekend worden voor het opladen op deze plekken.

Rij jij in een elektrische auto? Dan is het verstandig om een speciale app te downloaden, zodat je altijd op de hoogte bent van de laadpunten bij jou in de buurt. Zo volg je ook de ontwikkelingen in Assen op de voet.

Tiplijn