Het internet heeft enorm veel veranderd in ons leven en het is moeilijk om ons een tijd zonder voor te stellen. Een van de belangrijkste dingen die het internet heeft veranderd, is natuurlijk de manier waarop we kopen. De manier waarop we producten ontdekken, onderzoeken en uiteindelijk kopen ziet er nu compleet anders uit dan tien jaar geleden.
Met de opkomst van abonnementsboxen, bezorgdiensten voor boodschappen en Amazon-bestellingen die de volgende dag worden bezorgd, is het steeds normaler geworden om al je benodigdheden online te bestellen. Maar ondanks de vele producten die je thuis kunt bestellen, zijn er ook nog steeds producten die consumenten liever naar een winkel gaan. Hieronder kijken we naar welke soort producten waar worden gekocht en welke factoren daar een rol bij spelen. Bovendien kijken we ook even naar social media en hoe bedrijven dit kunnen gebruiken om betere klantrelaties op te bouwen en hun klantbetrokkenheid te vergroten.
Online of in de winkel?
Het verschilt natuurlijk heel erg per persoon, maar de meerderheid van de consumenten koopt een aantal producten liever in de winkel:
- Boodschappen
- Papierproducten
- Schoonmaakmiddelen
Dit is logisch, want dit zijn producten die je vaak direct nodig hebt. Online aankopen gaan meestal om gemak, maar spullen zoals schoonmaakmiddelen zijn zo belangrijk dat je er meestal niet op kunt wachten.
Producten die vaak online worden gekocht zijn:
- Boeken en dvd’s
- Videospellen
- Elektronica en accessoires
- Cadeaus
Dit zijn producten die mensen vaak willen hebben, maar die niet direct nodig zijn en waar dus op kan worden gewacht.
Factoren die een rol spelen
Er zijn een aantal factoren die een duidelijk effect hebben op de beslissingen die we maken als het gaat om het aanschaffen van producten. Redenen om producten in de winkel te kopen zijn dat je het fysiek kunt zien en aanraken, je hebt het product direct en hoeft geen verzendkosten te betalen. Bovendien zijn er ook veel mensen die het gewoon leuk vinden om naar de winkel te gaan.
Redenen om online te shoppen zijn gemak, lagere prijzen, tijd besparen en de mogelijkheid om reviews te lezen voordat je een product koopt.
Behalve producten zijn er ook andere dingen die online kunnen worden gekocht. Mensen betalen namelijk bijvoorbeeld voor fitness-apps in plaats van dat ze naar de sportschool gaan of ze bezoeken online casino’s in plaats van fysieke casino’s om reistijd te besparen.
Al deze factoren hebben natuurlijk een effect, maar uiteindelijk is het heel persoonlijk. Mensen die heel druk zijn of pas klaar zijn met werk als alle winkels al zijn gesloten, zullen eerder online aankopen doen, terwijl iemand met kleine kinderen die de hele dag moeten worden vermaakt ze mogelijk meeneemt naar een winkel om even het huis uit te zijn.
Social media
Social media heeft ook een enorm grote invloed op het consumentengedrag van mensen. Minstens veertig procent van alle consumenten doet aankopen op basis van referenties op social media zoals Twitter, Facebook of Pinterest. Retailbedrijven hebben daarom ook vaak een team dat online recensies in de gaten houdt over de organisatie en haar producten om eventuele klachten zo spoedig mogelijk op te lossen en slechte recensies te voorkomen.
Naast recensies, is het voor retailbedrijven tegenwoordig ook belangrijk om zelf social media-accounts te hebben. Ongeveer de helft van de consumenten volgt hun favoriete merken op social media om op de hoogte te blijven van promoties en kortingen. Voor merken is dit ook positief, omdat er een grotere betrokkenheid ontstaat bij de koper en de koper het merk dus ook meer zal aanbevelen aan vrienden en familie.
Bedrijven kunnen een goede social media strategie gebruiken om klanten over te halen tot aankoop over te gaan. Niet alleen door het promoten van nieuwe producten en kortingen, maar ook door een betere band met klanten op te bouwen zodat klanten de winkel niet alleen als een bedrijf zien dat winst moet maken.
De evolutie van het internet heeft de manier waarop consumenten en merken goederen kopen en verkopen enorm veranderd en naar mate er meer nieuwe technologieën worden ontwikkeld, zal het consumentengedrag en de manier waarop winkels hun producten promoten nog meer veranderen. Een ding is zeker: het internet zal consumentengedrag in de toekomst alleen maar meer en op grotere schaal beïnvloeden.
assenstad