DNK trekt door corona minder bezoekers in 2020, wel forse stijging in online events en deelnemers

DNK trekt door corona minder bezoekers in 2020, wel forse stijging in online events en deelnemers

Na jaren van groeiende bezoekersaantallen voor DNK in Assen heeft het coronajaar 2020 een fikse streep door deze trend gezet. Desondanks heeft DNK op tal van vlakken snel weten te schakelen door de ontwikkeling van nieuwe (online) initiatieven, zoals met het prijswinnende concept Smaakvol Theater.

Maar ook de Bieb-drive, U-turn, Veatre, DNK Film Exclusief, DNK Thuis en diverse live webinars droegen bij aan de continuering van programmering en aanbod voor bezoekers op afstand. Na een goed eerste kwartaal doorliep de organisatie ruim negen maanden van meermaals sluiten, gedeeltelijk sluiten en beperkt heropenen. Dit liet niet alleen diepe sporen na in de bezoekersaantallen, maar ook in de hoeveelheid films, voorstellingen, activiteiten en verhuringen. De bioscoop bleef 15 weken gesloten, het theater 25 en slechts 10 weken kon er gedraaid worden op normale capaciteit.

Wat kan wel
Ten tijde van sluiting van de bibliotheek konden biebleden gereserveerde materialen afhalen bij de Bieb-drive, hier wordt tot op heden veelvoudig gebruik van gemaakt. Met Veatre werd de mogelijkheid verkend om, met de inzet van virtual reality, bezoekers thuis bij een tweetal concerten een 360-graden beleving te bieden of deze fysiek in de zaal bij te wonen met een VR-bril. DNK Film Exclusief werd aangeboden in de periode dat groepen tot 30 personen waren toegestaan. Particulieren werd op deze manier de mogelijkheid geboden om in een veilige setting, op anderhalve meter afstand, met een groep van maximaal 30 personen exclusief een film te bezoeken. U-turn en webinars, met o.a. Charles Groenhuijsen, bood ondernemers de mogelijkheid om in tijden van corona in een veilige setting toch events of informatieve presentaties te organiseren of bij te wonen met een breed bereik. Allemaal nieuwe initiatieven, ontwikkeld en aangeboden in 2020.

De cijfers op een rij
De cijfers in de bijlage geven een goed beeld van de verschuivingen die corona teweeg heeft gebracht. De drastisch gedaalde bezoekerscijfers kunnen deels in perspectief worden geplaatst ten opzichte van de landelijke cijfers. Zo trokken bioscopen in Nederland 55% minder bezoekers t.o.v. 2019. DNK zit door een zeer goed eerste kwartaal op daling van nog geen 50%. Bovendien hebben we bijna 97% van onze Vrienden weten te behouden dit jaar en is het aantal Business Club-leden zelfs gestegen. In lijn met het landelijke corona annuleringsprotocol dat voor de theaterwereld werd gelanceerd, hebben veel klanten het aankoopbedrag van hun tickets gedoneerd.

Erik Smit
Tiplijn