De sponsorloop was een initiatief van het Amateurconvenant van FC Groningen in samenwerking met Clubplan Nederland. Een groot aantal clubs zijn, net als ACV, amateurpartner van de Trots van het Noorden. Een week lang liepen de leden door weer en wind hun rondjes op de wielerbaan bij het wielercentrum en de trainingsvelden van ACV. Bij de kleintjes gebeurde dat in combinatie met allerlei spelvormen. De oudere jeugd en de senioren mannen en vrouwen liepen in een half uur zo ver mogelijk. Iedereen kon op zijn of haar niveau meedoen.
Alle lopers hadden een persoonlijke actielink, waarop familieleden, vrienden, buren, kennissen of wie dan ook een bedrag konden overmaken. De opbrengst komt ten goede aan alle geledingen van de vereniging. De bedoeling van de sponsorloop was om de clubs in deze moeilijke coronatijd een financiële opkikker te geven. Bij ACV is die actie zo goed geslaagd dat het van alle deelnemende verenigingen het hoogste bedrag bijeen heeft gebracht. Als beloning voor die prestatie heeft de club een door FC Groningen verzorgde voetbalclinic gewonnen.
Een belangrijk bijkomend effect van de sponsorloop is de versterking van de saamhorigheid binnen ACV. De betrokkenheid van ouders, trainers en spelers bij het evenement was groot.
Christel de Jong, lid van de tc jeugd, was de aanjager van de sponsorloop bij ACV. Ze schreef het draaiboek en zorgde er met wat extra handen voor dat het looptraject elke dag werd ingericht en aangekleed. Daaraan leverden enkele organisaties en bedrijven een bijdrage: van de organisatie van de 4 mijl van Assen werden de start-finishboog en beachvlaggen geleend, de attletiekvereniging AAC regelde een tijdklok, Jumbo Nobellaan voorzag alle deelnemers van een fles water, een banaan en een ijsje en het wielercentrum stelde haar accommodatie beschikbaar. Daarmee wordt bevestigd dat met samenwerking ook in deze zware tijden nog veel mogelijk is.