Organisator autoshows op TT Circuit spant kort geding aan tegen Nederlandse Staat

Organisator autoshows op TT Circuit spant kort geding aan tegen Nederlandse Staat

De marktleider in automotive shows met jaarlijks meer dan 200.000 bezoekers op tal van Nederlandse evenementenlocaties als Circuit Zandvoort, Jaarbeurs Utrecht, Ahoy Rotterdam en het TT Circuit Assen ondervindt veel onduidelijkheid bij Nederlandse gemeentes en daarmee samenhangend over het wel of niet door kunnen laten gaan van autoshows vanaf eind september. 402 Automotive dient deze week daarom een kort geding dagvaarding in bij de Nederlandse Staat.

Van 18 september (GoJapan, bij Louwman in Raamsdonksveer) tot en met 31 oktober heeft 402 een zevental autoshows gepland staan. Onlangs is de American Sunday op het Circuit Zandvoort -dat gepland stond voor 25 juli- gecanceld. Vorig jaar in de zomer kon het event na de versoepelingen wel plaatsvinden volgens het zogenaamde doorstroommodel , een model op basis waarvan attractieparken en dierentuinen wel open konden. Dit jaar kunnen deze locaties open met de 1,5 meter capaciteit en bovendien zonder Testen voor Toegang: het omstreden testprincipe op basis waarvan de festivalzomer  geannuleerd moest worden vanwege hoogoplopende besmettingscijfers.

Op dit moment heeft het kabinet alle evenementen verboden, tenzij deze zittend  plaatsvinden met gebruik van het Testen voor Toegang. Het doorstroomprincipe voor evenementen is van de radar en gemeenteambtenaren in Nederland nemen nu geen evenementenvergunningen in behandeling of leggen maatregelen zoals toegangstesten toe voor doorstroomevenementen. Dit houdt in, dat American Sunday door 402 Automotive met slechts 5500 bezoekers op een groot terrein (Circuit Zandvoort met ruim 10 m2 per bezoeker) niet door kan gaan, terwijl momenteel sportwedstrijden op dezelfde locatie wel door kunnen gaan met toegangstesten en 2/3 van de tribunecapaciteit, eveneens als de Formule 1 waar over drie weken tienduizenden bezoekers worden verwacht. Daarnaast zijn permanente beurslocaties zoals Ahoy Rotterdam wel geoorloofd om beurzen door te laten gaan.

Ronald van de Broek, directeur van 402 Automotive licht toe: Circuit Zandvoort viel vorig jaar nog wel onder de doorstroomlocaties. Enkele weken geleden gaf men bij het circuit aan nu onder sportlocaties te vallen en geen doorstroomevenementen te kunnen hosten. Dat is natuurlijk bijzonder zuur als je vorig jaar in de zomer succesvol diverse doorstroomevenementen op dit circuit en ook in Assen hebt kunnen organiseren. Natuurlijk is het mooi dat we dan in Ahoy wel aan de slag kunnen. Maar hoe leg ik dat uit aan onze bezoekers? Iedereen weet dat de risico s in de buitenlucht kleiner zijn dan indoor locaties. Bovendien kregen we vorige week ook te horen, dat ook het evenement GoJapan bij Louwman Toyota s World in Raamsdonksveer ook slechts kan plaatsvinden met testen en met maximaal 750 bezoekers. Ook autoshows van andere collega-organisatoren die de komende weken gepland stonden worden inmiddels geannuleerd. Met betrekking tot ongelijkheid zijn natuurlijk ook geluiden bij de muziekbranche. Concerten kunnen plaatsvinden met maximaal 750 bezoekers op een stoel, terwijl de voetbalstadions met tienduizenden mensen gevuld kunnen worden. 

Van de Broek: We hopen hiermee te bereiken, dat we nu al duidelijkheid kunnen krijgen over doorgang van al onze uitgestelde evenementen die vanaf 18 september moeten kunnen plaatsvinden. Onze insteek is, dat onze concepten veilig kunnen plaatsvinden zoals nu ook bij kermissen, attractieparken, dierentuinen en beurslocaties. Gelijk aan zoals we vorig jaar zomer gedraaid hebben. En dat uiteraard zonder een testverplichting van onze bezoekers. Er is nu voornamelijk aandacht voor de grote sportwedstrijden en zomerfestivals, terwijl doorstroomevenementen worden vergeten. Bovendien is elke week waarin we kosten maken voor onder meer productievoorbereidingen, promotie en marketing er één te veel als we weer moeten uitstellen. 

Tiplijn