Stadsmarketing zet Assen beter op de kaart Istock

Stadsmarketing zet Assen beter op de kaart

De gemeente Assen start samen met verschillende partijen met stadsmarketing.

De gezamenlijke ambitie is om Assen beter op de kaart te zetten. De gemeente wil hiermee de lokale economie stimuleren en de leefbaarheid van de gemeente verbeteren. Vooral nu na de coronacrisis is het belangrijk om hier aan te werken. Stadsmarketing biedt een lange termijn perspectief voor de ondernemers. De eerste stap om dit doel te bereiken is het aantrekken van meer bezoekers.

Nauwe samenwerking
Dit gaat de gemeente niet alleen doen, maar in nauwe samenwerking metde betrokkende partijen. Samen met o.a. de VVV, Vaart in Assen, TRP (Toeristisch en Recreatief Platform Assen), Ondernemend Assen, Drents Museum, Kop van Drenthe is er gewerkt aan een concreet plan specifiek voor het aantrekken van meer bezoekers.

De gemeente en de partners zetten in op het trekken van meer bezoekers naar Assen. Assen is een compacte stad waar veel te doen en te beleven is. Ook voor bezoekers biedt Assen veel moois en unieks. Bezoekers komen alleen niet uit zichzelf. Ze moeten op al het moois gewezen worden. Komend jaar zal hier met elkaar uitvoering aan gegeven worden. Het gaat om een divers palet aan activiteiten; van een gezamenlijke website, online campagnes, de aankleding van de stad bij evenementen tot aan de gastvrije ontvangst van de bezoeker.

“Assen is in alle opzichten een aantrekkelijke stad. Dat willen we door stadsmarketing breed onder de aandacht brengen”, zegt wethouder Mirjam Pauwels. Ze is blij met de samenwerking met lokale partijen en enthousiast over hun inbreng. “Die hebben geleid tot een concreet plan over hoe we meer bezoekers kunnen verleiden Assen te ontdekken. Door samen op te trekken kunnen we zowel de positie van Assen als de lokale economie versterken.”

Langdurig traject
Stadsmarketing gaat over meer dan alleen bezoekers aantrekken. De gemeente wil ook breder aan de weg timmeren door Assen te profileren als aantrekkelijke woonstad en vestigingslocatie voor bedrijven. Komend jaar gaat de gemeente samen met de partijen in de stad hier een plan voor ontwikkelen.

“Stadsmarketing vraagt een lange adem, we kunnen niet alles tegelijk goed doen”, zegt wethouder Bob Bergsma. “Daarom geven we nu eerst een impuls aan het aantrekken van bezoekers om van daaruit verder te bouwen. De vrijetijdsvoorzieningen en de levendigheid van onze stad zijn immers ook van directe invloed op hoe onze inwoners Assen ervaren en de aantrekkingskracht van Assen als aantrekkelijke woonomgeving. Stadsmarketing levert daarom ook een bijdrage aan ons Actieplan Vrijetijdseconomie, waarmee we ons willen inzetten om de vrijetijdseconomie te versterken”.

Tiplijn