Burgemeester Marco Out van Assen, directeur-generaal Peter Smink van de Belastingdienst en Bjorn Meijer hoofd Dienstverlening Belastingdienst openden woensdag dit nieuwe steunpunt. De Belastingdienst biedt op dinsdag persoonlijke hulp in de hal van het stadhuis van Assen.
Tijdens de opening benadrukte burgemeester Out het belang van deze hulp voor zijn inwoners. Het is belangrijk dat de overheid dichtbij, toegankelijk en herkenbaar is. Ons stadhuis is een goede plek waar inwoners, in het Inwonersplein, het persoonlijk contact vinden met de Belastingdienst. Zij worden én voelen zich er ook geholpen in een gesprek met iemand die recht tegenover je zit. Dan is het fijn dat je een vertrouwd gezicht in het steunpunt ziet.
Peter Smink, directeur-generaal van de Belastingdienst, ging in zijn bijdrage in op de brede dienstverlening naar burgers. "Inwoners van Assen en omgeving wil ik het vertrouwen geven dat zij in contact kunnen staan met een overheid, die oprechte interesse toont in hun wensen en belangen. Wij kunnen inwoners in dit nieuwe steunpunt passende hulp bieden. Zij mogen verwachten dat de overheid hen goed helpt.
Jetta Klijnsma, commissaris van de Koning in Drenthe, sprak tijdens de opening haar waardering uit dat de Belastingdienst een beleid voert dat haaks staat op deze digitale tijd. Het is dapper dat de Belastingdienst de menselijke maat écht in de praktijk brengt. Voor inwoners uit Drenthe is het een cadeau dat zij weer op de fiets kunnen stappen om het persoonlijk contact te hebben met de overheid. In het stadhuis van Assen vinden zij alles onder een dak, van schuldhulpverlening en hun uitkering tot vanaf vandaag ook belastingzaken. Ik wens de Belastingdienst en de gemeente Assen een hele prettige, constructieve samenwerking toe." Naast het steunpunt in Assen opent de Belastingdienst op 6 december ook een steunpunt in het stadhuis van Hoogeveen. De Belastingdienst heeft al een kantoor in Emmen.
Bjorn Meijer, hoofd Dienstverlening bij de Belastingdienst, sprak een concrete ambitie uit voor het steunpunt Assen. Hulp voor belastingen, toeslagen en invorderingen is dankzij dit steunpunt laagdrempelig én dichtbij. We willen fysiek bereikbaar zijn voor mensen die we nog onvoldoende kennen of die een levensgebeurtenis ondergaan. Dat kan impact hebben op hun belastingen. Ook kunnen we met dit steunpunt inwoners actief aan ons binden. Ik roep onze collegas in Assen op om elkaar een goede overdracht te geven in het contact met inwoners. We hebben een gezamenlijk doel om dichterbij burgers te komen en van mens tot mens met hen in gesprek te gaan.
Inwoners kunnen kosteloos via de BelastingTelefoon (tel: 0800 - 0543) een gratis afspraak maken voor het steunpunt in het stadhuis van Assen. Het steunpunt is iedere dinsdag geopend.