Voor Kees Endeveld (Grolloo) en Jeroen Remmé (Zwolle) is de overstap van de 1000cc-machine naar een 600cc een sprong in het diepe. Het zijspanteam Drugsadvies Sidecarshop Racing wil in het weekend van 18 en 19 augustus tijdens GAMMA Racing Day de eerste wedstrijd rijden met de 600cc Kawasaki-motor.

Direct een race, die meetelt voor het wereldkampioenschap zijspannen. Het is na alle mechanische tegenslag van de afgelopen maanden een noodzakelijke stap , zegt stuurman Kees Endeveld. Eigenlijk wilden wij nog twee jaar met de 1000cc-machine rijden en in die periode ook ervaring met de 600cc-motor ervaring opdoen. Maar door de pechgevallen stappen we nu definitief over. Er is nu geen weg terug. 

Aanpassing
Het vergt volgens Endeveld wel het nodige aanpassingsvermogen. Het rijden met een 600cc is behoorlijk anders dan met een 1000cc-krachtbron. Het zwaartepunt ligt veel dichter bij het asfalt dan bij een 1000cc-motor. Daardoor kun je sneller door de bochten en ook de gewichtsverdeling is heel anders dan bij ons vorige blok. Voor zowel mijn bakkenist Jeroen Remmé, als voor mijzelf zal het behoorlijk wennen zijn. Dus we moeten veel trainingskilometers maken. 

Testen
Het zijspanduo hoopt, voordat de twee races tijdens de GAMMA Racing Day op het TT Circuit worden gehouden, nog wel te kunnen testen met het nieuwe 600cc motorblok. We zijn nu druk bezig met de opbouw van de machine. Gelukkig hebben we daarbij steun en advies van Bennie Streuer, die al langer met een 600cc-motor rijdt. Hij hielp ons ook met de ontwikkeling en heeft onderdelen voor onze nieuwe motor gemaakt. 

Concurrent
Wanneer Kees Endeveld in het FIM World Sidecar Championship  uitkomt, wordt hij concurrent van zijn zwager Bennie Streuer. Hij is al veel verder wat betreft ervaring in het WK. Voor ons is dat helemaal nieuw. Jeroen en ik willen de resterende races dit seizoen als test gaan gebruiken en volgend jaar willen we het gehele WK-seizoen meedraaien. 

De races die Team Drugsadvies Sidecar Shop dit seizoen nog gaat rijden zijn de WK wedstrijden in Assen op 18 en 19 augustus en Oschersleben (Dui) op 5 en 6 oktober. Verder wil het duo de races voor het ONK/IDM op de circuits van Lausitz op 25 en 26 augustus en Assen op 8 en 9 september rijden.

Daarnaast wordt nog een keus gemaakt of de IDM race op Hockenheim of hetzelfde weekend (30 september) in Assen bij de Britisch Superbike wordt gereden.

Henk Teerink
Tiplijn