Het Asser Energieloket: succesvolle samenwerking tussen gemeente en inwoner

Het Asser Energieloket: succesvolle samenwerking tussen gemeente en inwoner

Sinds begin dit jaar zijn aller vijf Asser Energieloketten in gebruik. Inmiddels draaien de loketten al enkele maanden, dus de hoogste tijd om eens een kijkje te nemen tijdens één van de inloopochtenden van het Asser Energieloket.

De vijf loketten zijn, verdeeld over de week, ieder één ochtend open. We kijken mee in Kloosterveen, waar in MFA Kloosterveste loketmedewerkers Albert Koffeman en Robert van der Velden net een adviesgesprek zijn gestart met een bezoekster: “Maar je kunt er prima bijzitten, hoor!” De vrouw, die op deze warme dag vanaf de andere kant van Assen naar Kloosterveen is komen fietsen, vindt het geen probleem dat er een extra paar oren meeluisteren.

Onafhankelijk
De vrouw is via de website bij het Asser Energieloket gekomen en vraagt zich af hoe ze het beste haar jaren ’30 woning kan isoleren. “Zonder dat wij de oude kenmerken van de woning verliezen”, stelt ze als eis. De heren leggen vervolgens verschillende vormen van isolatie uit en benadrukken dat het aan de vrouw is om hierin een keuze te maken. “Wij reiken u de kennis aan, maar we zijn natuurlijk wel onafhankelijk. Daarom mailen we u alle informatie straks, zodat u er thuis nog eens rustig naar kan kijken om een goede keuze te maken”, aldus Koffeman.

Succesvolle samenwerking
Ineens wordt het adviesgesprek onderbroken: “Het is gelukt, hoor”. Een eerdere bezoekster van het Energieloket kwam speciaal even langs om te laten weten dat ‘alle subsidies zijn goedgekeurd’. Een mooi voorbeeld van een succesvolle samenwerking tussen inwoner en gemeente. “Deze mevrouw had recht op diverse subsidies omdat ze haar huis aan het verduurzamen was”, legt Van der Velden later uit. “Maar van deze subsidies was ze nog niet op de hoogte en daar konden wij haar op wijzen. Natuurlijk hartstikke mooi dat het dan toch nog lukt en deze mevrouw dit nog komt melden.”

Ideaalplaatje
Terug naar het adviesgesprek, waarin de vrouw inmiddels uitlegt dat de aannemer haar heeft getipt om eens te gaan kijken of verduurzamen een optie is. “En dat is ons ideaalplaatje”, haakt Koffeman in. “Als mensen van plan zijn om hun huis te gaan aanpakken; eerst even langs ons gaan. Dan kunnen wij met advies op een effectieve manier helpen om energiebesparing mee te nemen in de verbouwing.”

Geen vraag is te gek
Nadat het adviesgesprek is afgerond en de dame in kwestie tevreden huiswaarts keert, leggen Koffeman en Van der Velden uit dat geen vraag te gek is. “Deze mevrouw had een hele specifieke vraag over het isoleren van haar huis. Maar we krijgen vaak genoeg mensen langs die geen idee hebben waar ze moeten beginnen”, vertelt Van der Velden. “En dat is logisch. Door de bomen zie je soms het bos niet meer en wij zijn er om dat bos weer zichtbaar te maken.”

Tiplijn