Vanaf september draaide op 10 verschillende locaties van skidkinderopvang het project ‘The Moviemakers.’ Waarbij kinderen leerden om zelf een klei-animatiefilmpje te maken.
Het project is ontwikkeld door de Digital Art Factory (DAF), onderdeel van het ICO Partner in Kunst & Cultuur. Met als doel om de mediawijsheid van kinderen te vergroten. In totaal deden er ongeveer 140 kinderen mee in de leeftijdscategorie van 8 t/m 12 jaar. Dit project wordt afgesloten met een reizende pop-up expositie.
Animatieworkshops
Skidkinderopvang vindt het belangrijk dat kinderen mediawijsheid ontwikkelen. Oftewel: vaardigheden waarmee ze zich goed kunnen redden in de maatschappij waarin social media een grote rol speelt. Het zelf maken van klei-animaties draagt daaraan bij. ‘Door zelf beelden te creëren, ervaren kinderen dat niet alles echt is wat je ziet op het internet,’ aldus Raymond van Es, coördinator van DAF en mediadocent bij het ICO.
Zelf experimenteren
In totaal zijn er vier workshops van elk twee uur gegeven, door vijf mediadocenten van het ICO. In groepjes van 3 à 4 werkten de kinderen aan een eigen klei-animatie. Dit gebeurde op een procesgerichte manier. De deelnemers kregen volop de gelegenheid om zelf te experimenteren. ‘Zo kan ik alles laten bewegen en vertellen’, aldus één van kinderen.
Pop-up expositie van de animatiefilmpjes
Op alle tien deelnemende locaties van skidkinderopvang worden de in totaal 30 klei-animatiefilmpjes getoond in een reizende pop-up expositie in de opvanglocatie. Kinderen kunnen deze samen met hun ouders en andere belangstellenden bezoeken. De expositie loopt tot 9 januari.
assenstad drentsnieuws