Start Pilot Muziekwerkplaats op Kindcentrum Kloosterveen Ishak Sahertian

Start Pilot Muziekwerkplaats op Kindcentrum Kloosterveen

Begin oktober startte de pilot Muziekwerkplaats op Kindcentrum Kloosterveen in Assen. Vier weken lang is deze werkplaats gevuld met apparatuur en instrumenten. En elke week komt vakdocent Floris Venema langs om muziekles te geven aan de groepen 7 en 8.

Een klassikale muziekles, waarbij de leerlingen allemaal hetzelfde lied zingen of spelen. Dat is precies wat de Muziekwerkplaats níet is. In de Muziekwerkplaats staat het zelfontdekkend leren centraal. Na een korte introductie van Floris rouleren de leerlingen langs alle stations. Ze mogen van alles even ‘proeven.’ En dat doen ze: geluiden vervormen op de synthesizer, melodieën bedenken met behulp van software, vingerzettingen oefenen op de ukelele of rapteksten schrijven en opnemen. Ze bepalen zelf met welk onderdeel ze verder willen in de volgende les.

Een maand lang zelf muziek maken
Het lesformat van de Muziekwerkplaats is ontwikkeld door drie vakdocenten: Tineke Vos, Daan Boekaar en Floris Venema. Gedurende vier weken komt één van hen wekelijks in de klas om een muziekles te geven. Bij Kindcentrum Kloosterveen is dat Floris: ‘Het is leuk om te zien dat het werkt zoals we het bedacht hebben. De kinderen hebben weinig instructie nodig. Ze kunnen vrijwel direct zelf experimenteren. Ik heb vooral een coachende rol.’ De hele maand blijft alle apparatuur op school staan: letterlijk een Muziekwerkplaats dus. Leerlingen mogen deze werkplaats op afgesproken tijdstippen vrij gebruiken. Ze zijn erg enthousiast. ‘Eén van de leerlingen vond het oefenen met de ukelele zó leuk dat ze hier meer mee wilde doen,’ vertelt Floris. ‘Vandaag kwam ze op school met haar nieuwe gitaar!’

Op meer locaties in Drenthe
De Muziekwerkplaats is een gezamenlijk initiatief van het ICO, K&C, CultuurKlik en Facet, waarbij het ICO initiatiefnemer is. Muziekakkoord Drenthe steunt deze pilot. Het komende schooljaar trekt de Muziekwerkplaats dan ook als een karavaan langs verschillende scholen in Drenthe. Na afloop van de pilot kijken we of deze manier van muziekonderwijs een goede aanvulling is op het bestaande aanbod. En hoe we dit eventueel verder uit kunnen bouwen.

Tiplijn