De toerist weet Assen steeds beter te vinden. Het aantal toeristische overnachtingen is in 2022 met bijna 23 procent gestegen ten opzichte van 2021. Dit blijkt uit gegevens van de gemeentelijke toeristenbelasting.
De gemeente werkt nauw samen met de (toeristische) partijen in de stad om meer bezoekers naar Assen te halen. In de actieagenda Vrijetijdseconomie en bij Stadsmarketing zijn concrete doelen opgesteld op gebied van het aantal bezoekers, overnachtingen en omzet. Er wordt continue gewerkt aan het aanbod en de promotie van Assen. Wethouders Rasker (Toerisme) en Ten Oever (Stadmarketing) zijn blij met de positieve cijfers. Wethouder Ten Oever: “Dit is goed nieuws voor de verblijfsaccommodaties in de stad, maar ook zeker goed nieuws voor de economie van Assen. Deze bezoekers hebben ruim € 30 miljoen uitgegeven in de stad. De acties die wij samen met de partijen in de stad doen hebben duidelijk een positief effect.”
Meer overnachtingen
In 2022 waren er 425.000 overnachtingen. Dit zijn 9000 overnachtingen meer dan voor de coronapandemie in 2019 (416.000 overnachtingen). Door de maatregelen waren er in 2020 en 2021 minder bezoekers in Assen. Nick van der Valk (voorzitter van de Stadsmarketingboard) ziet de positieve trend ook in de cijfers van 2023, maar ook dat er hard gewerkt moet worden om in het vizier van de bezoeker te blijven: ”Toerisme is een vechtmarkt. Er zijn veel bestemmingen die vechten om de aandacht van de consument. We kunnen het ons daarom niet veroorloven om achterover te leunen en moeten met elkaar blijven investeren in campagnes, de gastvrijheid en het aanbod.”
assenstad drentsnieuws