Afgelopen week trapte Assen het toeristisch seizoen af in de vernieuwde VVV. Nick van der Valk, voorzitter van de stadsmarketingboard, overhandigde de eerste nieuwe toeristische producten aan wethouders Ten Oever en Rasker.
Een vernieuwde stadsgids en stadsplattegrond, een uitagenda boordevol uit-tips en maar liefst vijf vernieuwde fietsroutes in Assen en omgeving. Hiermee is Assen er klaar voor om bezoekers en eigen inwoners gastvrij te ontvangen.
Vrijetijdssector van belang voor Assen en de Regio
Assen laat steeds beter zien wat de stad en de omgeving allemaal te bieden hebben. Wethouder Rasker: “Naast de prachtige natuur, die uitnodigt om te gaan wandelen en fietsen, de historische binnenstad en cultureel topaanbod, hebben we dit jaar ook meerdere fantastische evenementen in onze stad. Waaronder het EK Wielrennen en de Van Gogh tentoonstelling in het Drents Museum. Naast het TT festival zijn ook dit belangrijke trekkers waar we veel bezoekers verwachten. We willen hen niet alleen gastvrij ontvangen maar ons ook zo goed mogelijk presenteren. Met de oplevering van deze producten is er een compleet pakket aan producten en activiteiten om bezoekers te verleiden langer in Assen en de regio te verblijven.”
Het stadsmarketingprogramma geeft invulling aan de ambities van de gemeente en ondernemers in Assen om de vrijetijdssector te versterken. Met ruim € 146 miljoen aan omzet, meer dan 400.000 overnachtingen en 3.000 banen is deze sector één van de krachtsectoren van Assen. Wethouder Ten Oever benadrukt het belang hiervan voor de economie. “De vrijetijdsvoorzieningen en de levendigheid van onze stad zijn tenslotte van directe invloed op hoe onze inwoners Assen ervaren. Maar ook op de aantrekkingskracht van Assen als aantrekkelijke woonomgeving en vestigingslocatie voor bedrijven.”
Constructieve samenwerking sector en gemeente; stadsmarketingboard
Nick van der Valk is als voorzitter van de stadsmarketingboard erg tevreden over de constructieve samenwerking tussen de ondernemers en de gemeente. “Als organisaties actief op de bezoekersmarkt, hebben we onze krachten gebundeld. Hiermee is een einde gekomen aan de versnipperde inzet. We zijn blij met de steun van de gemeente. Het is nu aan ons om de ambities op het gebied van extra bezoekers, verblijfsgasten en bestedingen waar te gaan maken.
Door de brede samenwerking in de stadsmarketingboard komen steeds meer initiatieven van de grond. De nieuwe producten zijn daarvan het resultaat en bedoeld om de bezoeker en inwoner vanaf de oriëntatiefase tot aan het daadwerkelijke bezoek zo optimaal mogelijk te bedienen. Naast het onlangs gelanceerde online platform www.ditisassen.nl is nog steeds behoefte aan tastbare brochures. En ook de gastvrijheid op locatie is daarbij van belang, waarbij de VVV winkel de logische start voor een bezoek aan Assen en de regio is. Ook de VVV is opgefrist in lijn met de nieuwe huisstijl voor Assen.
Over de stadsmarketingboard
In de stadsmarketingboard werken de organisaties actief op de bezoekersmarkt met elkaar samen om de stad op de kaart te zetten bij de inwoner en de bezoeker van buiten Assen. In deze board zijn naast de gemeente, de VVV, Vaart in Assen, Toeristisch Recreatief Platform Assen en Stichting Kop van Drenthe actief. Er is een compleet programma van activiteiten en promotiemiddelen dat het komend jaar verder wordt uitgerold; zowel online als in print als op straatniveau via citydressing. De producten zijn onder andere verkrijgbaar bij VVV Assen en worden in Assen en de regio op meer dan 200 locaties verspreid.
assenstad drentsnieuws