In 1925 werd de eerste Dutch TT gehouden tussen Rolde, Borger en Schoonloo. Er was nog geen circuit zoals we dat nu kennen. Een jaar later kwam de race naar Assen toe. Tot 1954 is het circuit in Drenthe de plek geweest voor de Dutch TT races en voor de Motorclub Assen & Omstreken.

Motorsport is groot in Nederland. Vooral de Formule 1 trekt veel kijkcijfers sinds het succes van Max Verstappen. Lees het laatste nieuws formule 1 om daarvan op de hoogte te blijven. De Dutch Tourist Trophy is natuurlijk wel even anders. We gaan een kijkje nemen in de geschiedenis van het TT Circuit in Assen.

Kathedraal van de Motorsport

Het begon allemaal met de Nederlandse regering die besloot een wet te schrappen. In de wet stond namelijk dat het verboden was om snelheidswedstrijden te organiseren. Dit maakte het mogelijk om de allereerste Dutch TT te houden. Het circuit: de driehoek tussen Rolde, Borger en Schoonloo. Het circuit was 28.4 km lang, een deel onverhard en had twee bruggetjes.

Haarlemse motorhandelaar Arie Wuring won de eerste motorsnelheidsrace van Nederland. Hij reed ongeveer 67.3 kilometer per uur. Meer dan 10.000 toeschouwers kwamen op de race af. Het was een groot succes en dus wilden de organisatoren dat het een jaarlijks evenement zou worden.

Een nieuw traject

Het doorzetten van de race betekende dat er verbeteringen aangebracht moesten worden aan het circuit. Gemeente Borger was daar niet zo happig op. De nieuwe route werd Assen, Hooghalen en Laaghalerveen. Een volledig verharde weg. Een succes was de tweede race niet. Er kwamen minder toeschouwers en de organisatie draaide 5000 gulden verlies.

De ‘Mannen van Assen’ gaven niet op. De jaren daarna komen er 15.000 toeschouwers en meer op Dutch TT af. Elk jaar vond het evenement plaats tot deTweede Wereldoorlog. Van 1939 tot 1946 werd er niet geracet. In 1949 benoemde de FIM de race tot officieel wereldkampioenschap voor wegracemotoren. Het staat nu bekend als MotoGP.

TT Circuit Assen

Het heeft tientallen jaren geduurd voordat het huidige Circuit van Assen tot stand is gekomen. Een deel van het parcours functioneerde namelijk voor 1992 nog als openbare weg. Dit betekende dat het hele circuit altijd toegankelijk was als er niet werd geracet. Na een aantal ernstige ongelukken is er besloten om het circuit permanent af te sluiten.

Eind 2005 vond een grote verbouwing plaats van het Noordelijke gedeelte. De Noordelijke lus is bijna volledig verwijderd waardoor het circuit nu nog maar 4.5 kilometer lang is. Op de plek van de lus moest een amusementspark komen.

Het TT Circuit van nu

Het TT Circuit wordt gebruikt voor honderden verschillende activiteiten. Je kan er zelf rijden met auto’s en motoren, bedrijfsuitjes doen of gezellig met het gezin naar de racebaan komen. De TT trekt nu niet meer 15.000 toeschouwers aan, maar meer richting de 160.000 bezoekers. De tribunes die door de jaren heen zijn toegevoegd hebben meer dan 53.000 stoelen. Daarnaast is er genoeg parkeerplek en elke dag wel iets te doen op het Circuit van Assen.

 

Tiplijn