Inspiratiemiddag Kinderboekenweek: 'Lezen stimuleren door nieuwsgierigheid te prikkelen' ICO

Inspiratiemiddag Kinderboekenweek: 'Lezen stimuleren door nieuwsgierigheid te prikkelen'

In september organiseerden het ICO en DNK de jaarlijkse Kinderboekenweek bijeenkomst. Sinds de eerste inspiratiemiddag elf jaar geleden, komen er elk jaar gemiddeld 100 leerkrachten en PABO-studenten naar DNK om inspiratie op te doen rondom het thema van de Kinderboekenweek. Dit jaar was dat ‘Gi-Ga-Groen.’ Hoe ontstond dit initiatief? Hoe ziet zo’n middag eruit? En wat maakt het zo waardevol? De organisatoren delen hun verhaal.

‘Elf jaar geleden werkte onze collega Josien van Beek als cultuurcoach in Assen,’ vertelt Eva Eggens, adviseur cultuureducatie en -participatie bij het ICO. ‘Met de uitdaging om meer verbinding te creëren tussen het onderwijs en het culturele veld. De gemeente Assen werkte destijds met Brede School coördinatoren, die onder andere overkoepelende projecten uitvoerden voor het onderwijs.’ Klarina Siebering, leesmediaconsulent bij DNK vult aan: ‘Zij opperden het idee om een studiemiddag te organiseren, rondom een reeds bestaand thema. Als bibliotheek organiseerden we voor onze leescoördinatoren al jaarlijks een netwerkbijeenkomst ter inspiratie van de Kinderboekenweek. Het was logisch om bij dit thema aan te sluiten. Mede omdat scholen meer aandacht wilden besteden aan lezen.’

Waardevolle samenwerking
Naast de bibliotheek, de gemeente en het ICO, sloot later ook Garage TDI aan bij de ontwikkeling van het programma. Het project voorzag in een behoefte van het onderwijs en werd daardoor breed omarmd. ‘En dat is nog steeds het geval,’ aldus Eva. ‘Veel deelnemers zien we ieder jaar terug. En soms komt er zelfs een compleet leerkrachtenteam die deze inspiratiemiddag als een jaarlijkse scholingsmiddag ziet. De organisatie is vandaag de dag in handen van DNK en het ICO. Die samenwerking is erg waardevol. DNK heeft goede contacten met de leescoördinatoren op de scholen, zoals het ICO dat heeft met de Interne Cultuur Coördinatoren. Samen hebben we een groot bereik.’

Workshops en lezing
‘De bijeenkomst bestaat altijd uit een workshopronde, gevolgd door een plenaire lezing van een kinderboekenschrijver,’ legt Sandra Wester uit (productieleider bij het ICO). DNK maakt de keuze voor de schrijver. Dit jaar kwam er een schrijversduo langs: Hans en Monique Hagen. ‘De lezing was boeiend, interactief, inspirerend en inhoudelijk van hoog niveau. Ik heb veel ideeën opgedaan. Ze hebben duidelijk feeling met de onderwijspraktijk,’ aldus één van de deelnemers.

De workshops sluiten aan bij de lessen die de deelnemers na afloop cadeau krijgen, passend bij de boeken van de Kinderboekenweek. De bibliotheek en de kunstdocenten van het ICO ontwerpen deze lessen voorafgaand aan de bijeenkomst. Zo maakte kunstdocent Kasper Peters een poëzieles bij het boek ‘De boom met het oor’ van Annet Schaap: ‘Gedichtenlessen maken én geven vind ik het allerleukste wat er is in de hele wereld. Leerlingen ontdekken dat taal speelgoed is. Dat je zoveel met fantasie en taal kan doen dat je er duizelig van wordt.’

Een geschikt boek voor iedereen
Dat Sandra en Eva vanuit het ICO samen de organisatie van de Kinderboekenweek bijeenkomst op zich nemen is niet geheel toevallig. Beide hebben een grote liefde voor lezen. ‘Lezen is heerlijk. Als ik eenmaal begin, dan kan ik niet meer stoppen,’ vertelt Sandra. ‘Ik ben vooral een vakantielezer. Dan hoef ik nergens heen en kan ik ongestoord uren wegduiken in mijn boek.’ Eva gaat nog een stapje verder: ‘Boeken zijn mijn leven. Door te lezen kan ik niet alleen verdwijnen in een andere wereld. Het doet ook iets met de manier waarop ik zelf naar de wereld kijk.’ Ze is er dan ook van overtuigd dat er voor iedereen een geschikt boek is: ‘Heb je dat nog niet? Dan heb je gewoon nog niet het juiste boek gevonden!’

Boekenpakket
Elk jaar stelt DNK -voorafgaand aan de bijeenkomst- een mooi boekenpakket samen. Dat pakket kunnen deelnemers afnemen bij kinderboekenwinkel Rapunsel in Assen. ‘Dat is erg leuk om te doen,’ vertelt Karin Ridder, productmanager bij DNK. ‘We zoeken boeken uit die passen bij het thema van dat jaar.’ Zowel Eva als Sandra kijken elk jaar uit naar de titels die DNK selecteert. ‘Allebei lezen we ook al deze boeken,’ lacht Eva, ‘dat is én heel leuk én we kunnen de lessen beter plaatsen.’ Linda Schipper, eigenaar van Rapunsel, werkt met alle liefde mee aan dit initiatief. ‘Ik vind het waardevol dat er naast de landelijk gekozen titels nog een aanvullend aanbod is. Hoe meer diversiteit, hoe meer kans dat een leerling een boek vindt dat hem of haar aanspreekt.’

Traditie voortzetten
‘En aandacht voor lezen is belangrijk,’ zegt Klarina. ‘Misschien wel meer dan ooit, gezien de plek van lezen in de huidige samenleving. Wij staan dan ook nog steeds honderd procent achter de doelen waarmee we elf jaar geleden startten.’ Sandra knikt bevestigend: ‘Vanuit het ICO proberen we kinderen door middel van kunstlessen enthousiast te maken voor het lezen. Of misschien is ‘uitdagen’ wel een betere term.’ Op de vraag om dat laatste toe te lichten antwoordt ze: ‘Met bijvoorbeeld een theaterles proberen we de nieuwsgierigheid van kinderen te prikkelen rondom een bepaald thema. Die nieuwsgierigheid daagt kinderen uit een bijpassend boek te lezen.’

Het mag duidelijk zijn: ICO en DNK hopen deze traditie -want zo mag de bijeenkomst na elf jaar bést genoemd worden- nog jaren voort te kunnen zetten.

Tiplijn