Dr. Nassau College Quintus uit Assen wint Drentse finale Scholenchallenge

Dr. Nassau College Quintus uit Assen wint Drentse finale Scholenchallenge

Wie een overschot aan energie heeft, deelt dit met anderen in de wijk of buurt of zet het op de buurtaccu. Via een website is o.a. te zien waar de buurtaccu’s staan en er wordt ook een nieuw belastingsysteem ontwikkeld dat afhankelijk is van inkomen, inhoud van het huis en het aantal bewoners. Met dit idee won team Klavertje Vier van het Dr. Nassau College Quintus uit Assen de hoofdprijs in de Scholenchallenge ‘Wij hebben de toekomst’; een challenge die zich richt op het bedenken van innovatieve oplossingen voor energievraagstukken.

‘Een heel verfrissend idee. Het is een hele andere manier van denken, waar we ook echt een stap mee kunnen zetten’, zei gedeputeerde Tjisse Stelpstra van provincie Drenthe. ‘We willen dit echt verder laten uitzoeken, om te zien hoe we dit idee verder kunnen brengen’.

Team Technasium Toppers van het Roelof van Echten College uit Hoogeveen kreeg de prijs voor het meest vernieuwende idee; zij bedachten het project Lisdodde parcours, dat het land nat houdt en tegelijk een verdienmodel is voor boeren. De prijs voor de beste pitch ging naar team De Laatkomers van CSG Dingstede uit Meppel. Om de veenweideproblematiek op te lossen, bedachten zij met het project Veenswitch oplossingen in de vorm van jutedoek op veenweide, wisselteelt en de aanleg van lisdodden in bredere sloten.

Uitvoering idee
Met het winnen van de hoofdprijs start voor Team Klavertje Vier van het Dr. Nassau College Quintus uit Assen de daadwerkelijke uitwerking van hun idee. Provincie Drenthe en RES-regio Drenthe begeleiden het team hierbij en dragen zo nodig financieel bij voor onderzoek, uitwerking en/of prototyping. Binnen het netwerk van bedrijven, overheden en kennisinstellingen wordt de beste plek gezocht voor uitvoering van het idee.

Extra prijs VIP-dag in Wildlands
Naast de hoofdprijs, prijs voor beste pitch en prijs voor het meest vernieuwende idee, krijgen alle prijswinnaars als extra prijs een volledig verzorgde dag in Wildlands Adventure Zoo Emmen aangeboden. Hier volgen de leerlingen en studenten workshops om hun ideeën naar een volgend niveau te tillen én krijgen ze een kijkje achter de schermen bij Wildlands.

Pitch
De finale van de scholenchallenge vond gelijktijdig plaats in de drie noordelijke provincies. In Drenthe streden elf teams van het Dr. Nassau College Quintus uit Assen, CSG Dingstede uit Meppel, De Nieuwe Veste uit Coevorden, Roelof van Echten College en het Alfa-College uit Hoogeveen, het Drenthe College en het Hondsrug College uit Emmen om de hoofdprijs. Een jury, bestaande uit gedeputeerde Tjisse Stelpstra van de provincie Drenthe, Leanne Gijsbertse van Jong RES, Petra Matthijsen van Enexis en Adri Wischman van BlockchainLab Drenthe, beoordeelden de pitches.

Hackathon
De scholenchallenge startte op 15 en 16 september met een hackathon op 14 scholen in Drenthe, Friesland en Groningen. Maar liefst 185 leerlingen en studenten van Technasium-, VO- en mbo-scholen deden mee en waren dertig uur non-stop op hun school bezig om oplossingen te bedenken voor energievraagstukken. Hun oplossingen presenteerden ze in pitchfilmpjes, waarvoor vier prijzen werden uitgereikt. Tot 11 november hadden de leerlingen de tijd om hun idee verder te uit te werken en een pitch voor de jury voor te bereiden.

Tiplijn