Harry Cock licht expositie 'Zee Zand Veen' toe Harry Cock

Harry Cock licht expositie 'Zee Zand Veen' toe

Tot en met 6 november zie je in CAMPIS de fototentoonstelling ZEE ZAND VEEN, met werk van Thieu Riemen, Bo Scheeringa en Siebe Swart. Harry Cock, curator van deze expositie en fotograaf voor o.a. de Volkskrant, geeft op zondag 23 oktober een toelichting op het werk van deze fotografen. Ook vertelt hij meer over fotografie in bredere zin. Een aanrader voor iedereen die geïnteresseerd is in (landschaps)fotografie. Iedereen is welkom deze toelichting bij te wonen.

Zondag 4 september opende Tommy Wieringa de tentoonstelling. Een fototentoonstelling van unieke landschappen gemaakt door drie fotografen: Siebe Swart, Bo Scheeringa en Thieu Riemen. Zo exposeert Siebe Swart foto’s van overweldigende kustlandschappen, Bo Scheeringa beelden van een ruig Iers hoogveenlandschap en Thieu Riemen de rurale landschappen van zijn Brabant.

Siebe Swart (1957) is vooral bekend van zijn panorama- en luchtfotografie. Voor de serie ‘Time & Tide’ heeft hij langs de onstuimige Nederlandse kust gefotografeerd. Deze panoramafoto’s zijn gemaakt bij nacht en ontij, bij eb en bij vloed, in de vroege ochtend en in de late avond. Gezien door Swarts ogen levert dat verstilde beelden op van leeg, onaangetast land waarvan een bijna bovennatuurlijke allure uitgaat.

Bo Scheeringa (1962) werd bekend met haar boek ‘Ruim Leven’, waarin ze de kijker de schoonheid van het Groninger landschap toont. Direct na verschijning vertrok de fotografe naar het noordwesten van Ierland. Hier werd ze verliefd op een stuk hoogveenlandschap te midden van haar bewoners. Een plek waar een groot deel van de lokale bevolking nog zelf gestoken turf als brandstof gebruikte. Het resultaat van dit verblijf is te zien in ‘Peat’: een indrukwekkend verhaal van een ruw landschap en haar bewoners in zwart-wit en kleur.

Thieu Riemen (1958) richt zich met name op door de mens gemaakte of beïnvloede landschappen in Nederland en België. De altijd aanwezige verbinding tussen cultuur en het landschap staat hierbij centraal. Met behulp van zijn fotografie onderzoekt Riemen de geschiedkundige achtergrond van de landschappen, waarin tijd een belangrijke rol speelt. In CAMPIS is zijn serie ‘Brabant’ te zien. Hiervoor richt de fotograaf zijn lens op de landschappen rondom zijn geboorteplaats Tilburg. Maar, zegt Riemen zelf: zijn drijfveer hierbij is niet het verkrijgen van exacte kennis over het landschap dat hij fotografeert. Zijn emotionele betrokkenheid bij de plaats wel.

Tiplijn