JACK’S Racing Day vermaakt 75.000 toeschouwers op TT Circuit Assen Roelof Daalmeijer / Roda-Fotografie

JACK’S Racing Day vermaakt 75.000 toeschouwers op TT Circuit Assen

Zo’n 75.000 racefans bezochten afgelopen weekend JACK’S Racing Day, het grootste gecombineerde auto-, motor- en kartrace-evenement van Europa, op het TT Circuit Assen. Met een GRATIS toegangsbewijs verspreid door JACK’S Casino & Sports, Ford Nederland en LKQ Fource lieten zij zich vermaken door onder anderen 13-voudig Formule 1 Grand Prix winnaar David Coulthard in de Oracle Red Bull Racing Formule 1-bolide en wereldkampioen Supersport Dominique Aegerter op zijn Ten Kate Yamaha racemotor. Jeroen Bleekemolen liet tijdens de ‘2-seater Experience’ onder anderen wielrenster Puck Moonen de nodige G-krachten ervaren.

Tim Coronel demonstreerde zijn rallywapen uit de Dakarrally, de huidige leider in de DTM Trophy Colin Caresani gaf de DTM Trophy safety car de sporen en Sem Meijer deed hetzelfde met de nieuwste Ford Mustang Mach 1.
Het InMotion Team van TU Eindhoven bood een blik op de toekomst met hun elektrische LMP3-racer terwijl motorracer Theo Louwes een kijkje in het verleden bood op zijn Norton Manx, samen met enkele vooroorlogse Bugatti’s als voorproefje op de Classic GP Assen die van 16 tot 18 september wordt verreden op het TT-circuit.

‘King’ Harry wint beide Porsche Carrera Cup Benelux races
Het debuut van de Porsche Carrera Cup Benelux op JACK’S Racing Day leverde twee spannende races op. Tot het eind was het ongewis wie de eerste race van de Porsche Carrera Cup Benelux zou winnen, maar uiteindelijk kwam er tekening in de strijd. Het was Harry King die met de winst zijn leidende positie in het tussenklassement verstevigde. Drie seconden later finishte de Belg Ghislain Cordeel. In race twee moest King er duidelijk harder voor knokken, maar met één seconde voorsprong wist de Brit opnieuw te winnen, ditmaal voor de Belg Glenn van Parijs.

Hilster, Hartog en Van der Voort snelste motorracers in Benelux Trophy
Rob Hartog, de internationaal racende coureur uit Abbekerk, had al na één ronde een voorsprong van bijna twee seconden in de Benelux Trophy. Maar in de tweede fase van de race leverde Hartog mondjesmaat in en twee ronden voor het einde werd hij gepasseerd door Jeroen Hilster die zijn koppositie niet meer afstond. Hartog werd tweede op twee seconden. Nog spannender was het in race twee, waarbij Rob Hartog opnieuw als snelste van start ging. Verder dan 0.7 seconden kon hij zich niet los rijden en bij het ingaan van ronde zes ging Pepijn Bijsterbosch hem voorbij. Rondenlang bleef Bijsterbosch koploper, maar beetje bij beetje maakte Hartog het gat weer kleiner. Hij nam de winnaar van race één, Hilster, in zijn kielzog mee. Drie ronden voor het einde wist Hartog de kop weer te pakken. Bijsterbosch werd tweede.

Melvin van der Voort zegevierde zowel in de eerste als in de tweede Supersportrace. Sander Kroeze bleef in race één op drie seconden van de winnaar steken en werd tweede. Race 2 kende dezelfde uitslag, maar de winst van Van der Voort was meer afgetekend. Hij liep in die laatste wedstrijd zes seconden uit op Sander Kroeze.

Elkmann en Morley verdelen de winst in Dutch Superkart GP
De Dutch Superkart GP leverde op zaterdag winst op voor de Duitse routinier Peter Elkmann met vijf seconden voorsprong op de Engelsman Liam Morley. Op zondag greep Morley de macht en hoe. Met een voorsprong van bijna twintig seconden op zijn landgenoot Carl Hulme, wist hij de winst te pakken. In de derde en laatste race wist Elkmann Morley opnieuw te verslaan.

Czyz en Backer winnen in Ford Fiesta Sprint Cup
De Ford Fiesta Sprint Cup liet zien dat de wagens en coureurs nauwelijks voor elkaar onderdoen. Zaterdag was er amper verschil tussen winnaar Alan Czyz uit Polen en tweede man Sen Roodenburg. Op de streep zat er slechts 0.038 van een seconde tussen de twee. De gehele race gaven ze elkander geen duimbreed toe. Ook de tweede race, zondagmorgen was enerverend, maar met andere coureurs in de hoofdrol. De racewagen van Czyz begaf het twee ronden voor het einde, zodat Thomas Backer met de winst aan de haal kon gaan. Op een seconde gevolgd door de Fin Veeti Rajala.

Zwart wint Maxx Formula, De Waard bij de historische toerwagens en GT’s
Duizenden bezoekers kwamen speciaal voor de klasse met enkele van de meest krachtige formuleauto’s ooit, MAXX Formula. Prachtige Formule 1 bolides bonden de strijd met elkaar aan en Klaas Zwart, de man die vaker zegevierde op het TT Circuit, was zaterdag de snelste in zijn Jaguar R5, die is uitgerust met een Cosworth 3.0 V10 motor. Dat Zwart de smaak te pakken had, bleek zondag, toen hij zich opnieuw de snelste toonde. In race twee wees hij Fransman Christopher Bernier in de Panoz DP 09B Superleague Formula naar het tweede plan en maakte zo dit weekend een dubbelslag.
Roelant de Waard zegevierde in de raceklasse met de mooiste historische racewagens, de Historische Toerwagens en GT’s. In zijn prachtige Shelby Mustang GT350 pakte hij de winst op zaterdagmiddag. Robin Rozema werd tweede in de mooie MG A. Zondagochtend won De Waard opnieuw en werd René Grüter tweede met een MG B.

Aschoff en Dekker domineren Supercar Challenge en MX5-Cup
In het enorme startveld van zware toerwagens van de Supercar Challenge was Max Aschoff de man die zich zaterdag al wist te onderscheiden. Hij wist zijn Ginetta Nissan G5B als eerste over de finish te sturen. Op de tweede plek eindigde de equipe Mauer-Hauser. Zondag ging de winst opnieuw naar Aschoff. Ditmaal werd de tweede plaats een prooi voor het team Piessens-Dejonghe-de Cock. Marcel Dekker won, met minimaal verschil, beide races in de Mazda MX-5 Cup.

Tiplijn