TeleTolk biedt plotsdove Ineke uitkomst bij bellen en creëert zelfstandigheid Jantina Mulder

TeleTolk biedt plotsdove Ineke uitkomst bij bellen en creëert zelfstandigheid

Binnen de gemeente Assen hoort iedereen erbij. Maar bellen met de gemeente, hoe doe je dat als je doof of slechthorend bent? Op 1 augustus introduceert de gemeente Assen ‘TeleTolk’. Een knop op de website van de gemeente waarmee een live vertaling van een telefoongesprek gedaan wordt door een schrijftolk. Deze typt wat de medewerker van het Klant Contactcentrum zegt. ‘‘Een stap naar zelfstandigheid’’, aldus de plotsdove Assenaar Ineke Dilling.

Door: Gemeente Assen

Vijftien jaar geleden werd er bij Ineke kanker geconstateerd, een tumor in haar hoofd. Na een reeks chemo’s en bestralingen, kreeg Ineke steeds vaker een oorontsteking die er uiteindelijk voor zorgde dat haar gehoor werd aangetast. Diverse operaties volgden, maar het mocht niet baten. Ineke werd volledig doof. ‘‘Ik moest volledig opnieuw leren leven, maar ook op mijn man, kinderen en kleinkinderen had het een enorme impact. Het was een bittere pil’’, vertelt Ineke, die ondanks dat ze niet kan horen zichzelf wél goed kan uitdrukken. “Gebarentaal werkt vaak niet bij plotsdoven, maar ik heb een cursus spraakafzien en ‘Nederlands met ondersteuning van Gebaren’ samen met mijn familie en vrienden gedaan.” 

Gesprekken en muziek
Het meest lastige aan haar doofheid vindt Ineke de spontaniteit van gesprekken. ‘‘Eén-op-één gesprekken gaan prima met een spraakapp, maar zodra ik in een groep kom te staan wordt het ingewikkeld. Het grapje tussendoor, de intonatie van een uitdrukking, ik krijg het allemaal niet mee. Je voelt je buitengesloten, ondanks dat iedereen heel behulpzaam is.” Maar dat is niet het enige wat ze mist. ‘’Ik mis muziek echt heel erg. Vanaf mijn zesde speelde ik al gitaar, accordeon en mondharmonica, luisterde ik hele dagen muziek en op latere leeftijd was ik gitarist in een ‘Top 2000 bandje’. Het was mijn grootste hobby. De dag dat mijn gehoor wegviel was voor mij ‘The Day The Music Died.’ Maar heel veel nummers zitten nog zo in mijn hoofd en vingers, dat ik ze toch nog regelmatig op de gitaar pingel.”

TeleTolk
Ineke is blij dat Assen als gemeente nu stappen zet om haar en andere doven en slechthorenden te ondersteunen. “Dat gemeente Assen nu aan TeleTolk begint, betekent voor mij erg veel. Het is een stap naar zelfstandigheid. Wat ik ook erg fijn vind is dat je bij TeleTolk kan kiezen tussen een schrijftolk en een gebarentolk. Het geeft weer het gevoel dat we er gewoon bij horen. Het opent de weg naar gewone communicatie’’. Voor blinde en slechtziende mensen heeft Assen al langer een knop op de website om de website te laten ‘spreken’. De TeleTolk wordt een toevoeging voor slechthorenden en plots- of laatdove mensen. “Dit is een enorm belangrijke stap,” aldus Ineke. “Ik wordt in het dagelijkse leven namelijk vaak geconfronteerd met mijn doofheid en mensen zien mij als iemand met een beperking. Maar ik bén geen beperking, ik héb er één. Ik ben erg blij met alle stapjes die mij weer normaal doen voelen. Daarnaast biedt het ook voor de gemeente een nieuwe mogelijkheid om te communiceren met een hele grote groep.” 

Inclusie moet vanzelfsprekend zijn
Ineke is momenteel actief in veel verschillende werkgroepen, zoals bij de Stichting Plotsdoven en is secretaris bij de Adviesraad Toegankelijkheid Drenthe. “Nog belangrijker vind ik het om in bredere zin bezig te zijn met inclusie. Niet blijven hangen in je eigen beperking, maar ook de samenwerking zoeken tussen mensen met en zonder beperking. De schaamte bij dove mensen moet eruit, doof zijn is niks om je voor te schamen! Je kunt er niks aan doen. Je moet altijd kijken naar wat je wél kan ondanks je beperking. Doe wat je wilt doen, maar doe het samen. Met elkaar heb je de wereld. Het zou zo mooi zijn dat de term ‘inclusie’ verdwijnt. Het moet niet meer genoemd hoeven worden, maar vanzelfsprekend zijn’’, sluit Ineke af. 

Bereikbaar voor iedereen
In het nieuwe bestuursakkoord ‘Dichtbij en Daadkrachtig’ staat dat de gemeente bereikbaar wil zijn voor iedereen. Hiervoor hebben zij een lokale inclusieagenda gemaakt, die elk jaar wordt geactualiseerd. Begrijpelijke communicatie én informatie is hier een groot onderdeel van. Assen hoopt als gemeente een voorbeeldfunctie aan te nemen en zo andere organisaties en ondernemers aan te sporen zich ook bezig te houden met toegankelijkheid en inclusie.

 

Tiplijn